Första veckorna på Suzy Peacock highschool, Eldoret

Nu har jag varit på skolan i två veckor. Trots att jag hade förväntningar på att allt kunde hända och att allt kunde gå fel har det mesta flutit på förvånansvärt bra. När jag kom till skolan första dagen fick jag en rundvandring. Skolan ligger nästan en mil utanför Eldoret och varje morgon tar jag en matatu till skolan som släpper av mig vid en oasfalterad väg som leder upp till skolan. Där passerar jag små hus, åsnor och majsodlingar innan jag kommer fram. Skolan ligger i ett stort inhägnat område. Det finns sovsalar för flickor och för pojkar och i varje sovsal står en 25 våningssängar uppradade. Trots att det bor uppemot 50 elever i varje sovsal är det förvånansvärt fräscht, alla som har sovit på hostel vet hur det kan lukta bara i ett rum med 6 sängar. Även en del lärare bor på skolan och har sina små lägenheter på en avskild del av den stora tomten som skolan ligger på. De har även några kor som försörjer skolan med mjölk, ett gäng höns och planer på att skaffa grisar. Varje klass har sitt eget klassrum där det finns traditionella skolbänkar som flera av eleverna har satt hänglås på eftersom de förvarar sina personliga tillhörigheter där.

Första måndagen på skolan började jag med att introducera mig för lärarna. Jag bad även dem berätta lite mer om hur de använde e-boksläsarna i sin undervisning så att jag skulle få en första inblick och kunna förbereda mig lite inför observationerna. Dagen efter satte jag igång med mina observationer. Jag märkte ganska snabbt att lärarna inte använde e-boksläsarna i den utsträckning och på det sättet som jag hade föreställt mig. Jag hade tänkt mig att jag skulle kunna analysera användandet på ett djupare plan under observationerna. Efter ungefär en vecka där observation efter observation hade bekräftat varandra bestämde jag mig för att istället försöka ta reda på hur e-boksläsarna kan användas i större utsträckning i undervisningen istället för att titta undersöka på vilka sätt de används i undervisningen.

Mellan observationerna har jag hängt i lärarrummet och försökt bekanta mig med lärarna så mycket det går för att det skulle känna sig bekväma med mig inför intervjuerna.. Jag får även mat på skolan som för det mesta består av någon slags gryta av bönor och majs tillsammans med potatis eller ris. Under den första rasten på förmiddagen samlas alla och dricker te som serveras tillsammans med vitt bröd utan något på. Mina samtal med lärarna har både bestått av diskussioner kring e-boksläsarna som jag kommer kunna använda i min studie men vi pratar även mycket om våra kulturer och de har en miljon frågor till mig om hur det är och hur man gör i Sverige när det gäller olika saker. Ibland är det svårt att veta hur jag ska svara framförallt när de frågar om religion. Jag anser mig själv inte vara kristen eller tro på gud men det skulle jag aldrig kunna säga där. Religion är en väldigt stor del av kulturen här, jag tror till och med att jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om det.

Så för att sammanfatta så har jag inte stött på några större problem hittills, att jag fick ändra min frågeställning något var nästan något jag hade räknat med eftersom det var näst intill omöjligt att veta hur det skulle se ut på plats.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *