Högtider

Det är högtidernas månad i Etiopien. Det började med nyårsfirande och två veckor efter det Meskel, en kristen högtid. Däremellan börjar skolterminen. Men majoriteten av eleverna kommer inte till skolan förrän efter Meskel. I mina två skolor dök ungefär en tredjedel av eleverna upp vid terminsstarten och under min första observation var alla skolans tre sjätteklasser sammanslagna till en klass på ca 60 elever. Normalt består en klass i den skolan av ca 50 elever. Till och med i storstans privatskolor, där föräldrarna betalar för undervisningen, stannar flertalet elever hemma tills Meskel är färdigfirat.

Elever både här i Etiopien och hemma i Sverige behöver säkert vila från skolan då och då. Men internationell forskning har visat att långa lov missgynnar lärandet. Och här i Etiopien är sommarlovet (eller regnperiodslovet) ännu längre än i Sverige. Ur ett utvecklingsperspektiv verkar det ännu viktigare att eleverna faktiskt kommer till skolan när möjligheten finns.

Meskel blev ytterligare ett tidsmässigt bakslag för min del. Men jag passade på att fira och att ladda upp ännu mer inför den kommande veckans observationer. Min pilotobservation gav fler idéer om vad jag har att vänta av mina observationer och hur jag kan utveckla mina intervjufrågor. Jag hoppas såklart också på lite positiva överraskningar under veckan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *