Vad tänker IVA-studenter om bibliotekets doktorandstöd och digital närvaro?

Att få hjälp att lyfta blicken genom att se hur någon utanför tänker är så bra! Och när studenterna på Det Informationsvidenskabelige Akademi, IVA, på Københavns Universitet i förra veckan pitchade sina idéer utifrån vårt case så var det dessutom superkul och fantastiskt intressant!

Det är ett lyckat exempel på samverkan mellan profession och akademi. Vi behövde hjälp med att fortsätta utveckla vårt stöd till Malmö högskolas pdh-studenter genom format som är mer oberoende av tid och plats och ökad digital närvaro. Och studenterna på IVA skulle bl a få bekanta sig med högskolebibliotek, forskningsmetoder och att jobba i projekt.

Att studenterna presenterade genom att sälja in sina idéer, pitcha, innan de är helt klara med projekten gav dem en chans att kolla av om de var på rätt spår, och samtidigt få feedback för den sista delen av arbetet. Dessutom blev det bra driv i presentationern – snabbt och intresseväckande!

Intressant var också att se hur studenterna tagit sig an utmaningen och caset – vilka delar de funnit intressanta och brutit ut (Communities och practice, Forskningsprocessen, Gameification och Informationsstukturer) och vilka undersökningsmetoder de valt. En stor bonus var också att få lyssna på pitcharna från studenter som jobbat med ett annat biblioteks case, det intressanta Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek med sitt Digital Social Science Lab, där studenterna utforskar lärandemiljön på olika sätt.

 

Vi hann också med att kolla in de nya lokaler på Amager som IVA flyttat till, fördelade på tre våningar med ett bibliotek i mitten som kopplade ihop boksamlingen, lounger och studieplatser med rum för undervisning och forskning, utan några hårda gränser däremellan. Här är några bilder från den miljön.

    

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *