Sista dagen…

Utbildning är Australiens tredje största exportvara och omsätter ca 18 miljarder. Överlag är högre studier en marknad och som all exportindustri är den känslig för politiska utspel och valutaförändringar, men även bilder som skickas ut i världen om hur utländska studenter mår och lever i Australien påverkar benägenheten att betala för en utbildning. Under förmiddagen fick vi en inblick i och förståelse för hur förutsättningarna för att rekrytera internationella studenter ser ut. Men också vad som krävs för att konkurrera. Affärsmässigheten är påfallande med kommersiella planer för varje enskilt land. Man delar in i olika länder och regioner och identifierar olika marknader för olika utbilningar. T ex finns en stipendiemarknad (jfr Brasilien) och mastermarknad och joint degree marknad. Flinders anpassar sin marknadsföring och rekrytering efter de förutsättningar som varje marknad ger.

Alla marknadsplaner föregås av ett omfattande arbete med datainsamling. Dessutom tas kontakt med australiensiska ambassaderna som på uppdrag av regeringen samlar in så mycket information som möjligt om invånarnas utbildningsbehov och preferenser. Målet för 2014 är att rekrytera 4000 studenter, vilket är litet i denna delstat somhar 30 000 studenter  fördelat på tre lärosäten. Totalt finns det på Flinders studenter från 85 länder och 90% av dessa kommer från 12 länder. Internationella sekrateriatet drar in ca 40 miljoner dollar per år! Flinders använder sig av agenter och det har tagit tid för att förstå hur dessa används på bästa sätt. Allt handlar om relationer och resurser och arbetet med agentern är krävande. Ca 50% av Flinders internationella studenter rekryteras genom agenter.  En kvalificerad gissning som rekryteringsansvarig hade är att studenterna kommer att efterfråga en annan typ av utbud, där det kommer att handla om kortare utbildningar, joint degrees, intensivutbildningar och flexiblare kursupplägg. En av de viktigaste rekryteringsfaktorerna är förutsättningarna för integration och arbetslivserfarenhet.

Flinders har ett mål att alla studenter ska ha någon av arbetslivsanknytning under studietiden, t ex work shadowing, work placement m m. Våren 2012 startades ett mentorprogram i samarbete med Rotary, exklusivt för de innternationella studenterna. Intresset har varit stort  från båda håll och förutsättningarna för att start nya program är goda.

Innan vi lämnade Flinders  gjorde vi en sammanfattning av våra intryck och upplevelser från den gångna veckan. Vi hoppas att vi kommer att få möjlighet att fortsätta utveckla vårt servicepaket till de internationella studenterna. Studentcentrum är en – av flera- viktiga pusselbitar som krävs för att vi få fler nöjda studenter och därmed många nya studenter på våra utbildningar.

Vi hoppas få träffa våra nya kollegor på besök i Malmö någon gång i framtiden.  Mottagandet har varit fantastiskt och hela arrangemanget har präglats av den australiensiska gästfriheten.  Ett extra stort tack till vår alumn Madelene Henriksgard som tagit hand om oss under hela vistelsen.

Charlotte och Carina

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *