Best of 2016

Dags att sammanfatta årets pedagogiska höjdpunkter på biblioteket. Här ser ni min högst personliga lista:

Årets utbyte med kolleger från andra bibliotek: Nätverket för forskningsbibliotekens pedagogiska roll hade träff den 17-18 november i Norrköping. Här sammanstrålar representanter från Sveriges lärosäten som brinner för undervisning i att söka, värdera och använda information. Temat för årets träff var Hur organiserar vi vår undervisning? Inspiration från hur andra bibliotek tänker och diskuterar  kring bibliotekets undervisning kom med hem till Malmö.

Årets digitala lärresurs 1: (egenproducerad): Vad är peer review? Kort film producerad och skapad av kollegan Pernilla Fröjdh här på Malmö högskola. https://youtu.be/vSp6A-uMvII
Årets digitala lärresurs 2: Bra filmer producerade vid North Carolina State University (NCSU) som vi använt vid ett flertal undervisningstillfällen. Olika infallsvinklar på informationshantering såsom Understanding Scholarly Sources. http://www.lib.ncsu.edu/tutorials/

Årets undervisning: Var för studenter som skriver sitt första självständiga arbete på lärarutbildningen. Att ge studenterna verktyg och vägledning att hitta fram till vetenskapliga texter kopplade till spännande pedagogiska frågeställningar.

Årets begrepp: Digital närvaro (källa: Linnéuniversitetet). Ett bra begrepp när vi pratar om att synliggöra våra resurser och vårt stöd digitalt.

Årets checklista: Checklistan Att undervisa tillgängligt på biblioteket som vi tog fram som ett stöd och inspirationsmaterial för oss som undervisar och handleder studenter på Malmö högskolas bibliotek. Vad behöver vi tänka på för att undervisningen ska bli tillgänglig även för studenter med funktionsnedsättning?

Årets frustration: Datorsalarna i Niagara. De nyaste datorsalarna på högskolan funkar inte alls som lärmiljö för undervisning i informationssökning. Funderar på hur vi kan föreslå förslag till förbättringar…

Årets halleluja moment: När vi medverkade på specialpedagog/speciallärarutbildningen
och fick lyssna på studenternas val av artikel till Spanarverkstad och hur detta väckte lust till fortsatt sökning och fördjupning. (vilket vi sedan byggde vår nästa föreläsning på). Kunskapstörstande och sökivriga studenter!

Årets happening som är här för att stanna: Uppesittarkväll på biblioteket.

Årets rekord: Över 100 studenter sökte sig till biblioteket för att få introduktion till talböcker.

Årets sökstrategi/sökmetod: Systematisk sökning. Något som sakta men säkert verkar sprida sig från medicin/omvårdnadsutbildningarna till samhällsvetenskapliga utbildningar.

Årets vanligaste fråga från studenter: Hur vet jag om denna text är vetenskaplig?

I kristallkulan för 2017 ser jag ett ökat antal digitala lärresurser producerade vid Malmö högskola. Bland mycket, mycket annat J

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *