Arbeta formativt med digitala verktyg

När vi planerade workshoparna om IT som pedagogiskt verktyg så stötte jag på boken Arbeta formativt med digitala verktyg av Patricia Diaz. Den kom förra året och innehåller massor av konkreta tips som funkar även för högskolan, både om du vill utveckla hur du jobbar med återkoppling, men också om du vill testa lite olika digitala verktyg. En bra handbok där pedagogiska reflektioner varvas med introduktion till och tillämpning av olika verktyg.

Några avsnitt från boken som vi på biblioteket har testat/har nytta av:

  • Tankekartor – exempel på appar och program
  • Digitala responssystem –t ex Mentimeter och Socrative
  • Skärminspelningsverktyg, Youtube, Soundcloud

Och till hösten ska jag testa Two stars and a wish **!

Publicerat i Högskolepedagogik, Läranderesurser, Studentaktiva arbetsformer, Teknik, Utvärdering | Lämna en kommentar

Filma, streama, skypa!

“Att tillsammans lära mer om it-pedagogiska redskap”
Det var utgångspunkten för ett kompetenstillfälle om IT, medier och lärande som vi höll i för Bibliotek & IT i slutet av maj. Det kan ju ibland vara svårt att komma igång med ny saker själv. Och att utforska en viss tekniks pedagogiska möjligheter och plats i vår verksamhet är oftast lättare och ger en bredare bild om man kan prova på och undersöka tillsammans.

Så med målet att testa några olika möjligheter planerade vi tre workshopar för att lära oss mer om:

När vi valde tema för workshoparna utgick vi från den undersökning av IT-pedagogisk kompetens på Bibliotek & IT som Jessica Zaar nyligen genomfört. I samband med en presentation av den fick alla på Bibliotek & IT rösta om vad de ville lära sig mer om. Vi inspirerades också av både kompetens och teknik i den högskolepedagogiska Medieverkstad som under våren startas upp på Malmö högskola.

Illustration-IT-och-larande

Vi ser workshoparna som ett enkelt sätt att dela kompetenser, inspirera till nya inslag i vår undervisning, handledning och annat stöd, och reflektera över om vi kan nå fler genom att live-sända evenemang mm. Dessutom hade vi kul tillsammans!

/Linda Karlsson & Jessica Zaar

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Workshop studentinvolvering

Som avslutning på denna workshop fick deltagarna svara på frågan; Vad tar du med dig? Och nu var det så äntligen dags för en post-it övning!

Större medvetenhet om studenternas möjligheter till involvering, mer samproduktion, kloka reflektioner och idéer från kollegor, tidslinjer som visualisering till studenter och konkreta tips är några av de saker som vi tar med oss!

Utvärdering workshop

Publicerat i Studentaktiva arbetsformer | Taggat , , | Lämna en kommentar

Workshop studentinvolvering

En del av dagens workshop kring att involvera studenter i undervisningen handlade om att tänka framåt: Hur vill vi att det ska se ut på Malmö högskola 2020? Så här resonerade workshopdeltagarna:

IMG_0190b

 

 

 

 

 

 

 

IMG_0192b

 

Publicerat i Okategoriserade, Undervisning | Taggat , | Lämna en kommentar

Workshop studentinvolvering

workshop_IR_termin_1

 
Tankar nedpräntade av Ib, Lotta, Ann-Sofie och Kicki

 

Publicerat i Handledning i informationssökning, Okategoriserade, Studentaktiva arbetsformer, Undervisning, Uppgifter | 2 Responser

Workshop studentinvolvering

Hur kan vi på biblioteket jobba med studentinvolvering? Idag höll våra kollegor som genomfört projektet  ”studenter som medskapare av undervisning i att söka och värdera information” en workshop för oss på biblioteket som undervisar. Förutom att dela sina av erfarenheter från projektet så fokuserade vi på hur vi kan arbeta med studentinvolvering på de utbildningar vi är involverade i.

Här är vår grupps tankar om Studentdelaktighet nu! Vad vi kan göra för att nå framstegsscenarierna i Strategi 2020 kring studenters delaktighet nu, och andra idéer att starta från.

Studentdelaktighetnu

/Linda, Pernilla, Pablo och Pär

 

Publicerat i Okategoriserade | 3 Responser

Tröskelbegrepp

Jag har tidigare skrivit några inlägg från mitt besök på konferensen LILAC i april, och här kommer ännu ett. Med anledning a800px-Light_on_door_at_the_end_of_tunnelv att den amerikanska biblioteksorganisationen ACRL har kommit med ett nytt ramverk för informationskompetens som bygger på så kallade tröskelbegrepp (threshold concepts),  handlade en av keynote-föreläsningarna om just tröskelbegrepp. Den hölls av Ray Land som är professor i högskolepedagogik vid Durham university, och en av personerna som introducerat  begreppet. Tröskelbegrepp handlar om de särskilda begrepp inom ett ämne som man måste förstå för att kunna behärska själva ämnet. Tröskelbegrepp kännetecknas av att de förändrar ens sätt att se på ämnet (de är ”transformative”). De är besvärliga att komma underfund med (troublesome), och när man väl förstått ett begrepp kan man inte ”oförstå” det (irreversible). Man passerar alltså en tröskel in i ämnet när man lär sig begreppet.

Lands föreläsning var en bra introduktion till tröskelbegrepp och finns filmad. En bra introduktion till tröskelbegrepp finns i den här artikeln av Glyn Cousins, och mer information finns också på den här webbsidan.

När det gällde kopplingen till ACRLs tröskelbegrepp inom informationskompetens tog Land upp några olika frågor som han funderade över. Den mest intressanta tycker jag är frågan vad ACRLs tröskelbegrepp är trösklar in till. Normalt sett handlar tröskelbegreppen om att komma in i ett ämne, men ACRLs tröskelbegrepp är mer generiska och Land tyckte det var lite oklart vad det är man är på väg in i och också vem som ska leda studenten dit. Själv tycker jag det är skönt att ACRLs nya ramverk är mer fokuserat på lite vidare begrepp istället för deras gamla standard som är rätt fyrkantig. Men frågan om vart de där trösklarna leder funderar jag också lite över.

 

Publicerat i Informationskompetens, Kompetensutveckling, Okategoriserade | Taggat , , , | 2 Responser

Avslutning i projektet och artikel i nyhetsbrevet

Nyligen avslutade vi vårt projekt ”Studenter som medskapare av undervisning i att söka, samla och värdera information”.  Projektet har vi skrivit om tidigare i bloggen men i veckan skrevs det också om projektet i Malmö högskolas nyhetsbrev för medarbetare. Väldigt roligt. Hoppas att det kan bidra till att våra tankar och erfarenheter når ut till fler på högskolan. Vi har bland annat presenterat projektet internt inom vår organisation samt på vårt BIT-råd. Till hösten kommer vi att presentera projektet på Fokus: Studenters lärande 2015, Malmö högskolas pedagogiska konferens, och sen hoppas vi även på ytterligare möjligheter!

Projektet har varit väldigt givande och spännande och självlärt ville vi fira att detta genom att gå ut på restaurang. Fantastiskt god mat men framförallt väldigt trevligt sällskap! Så här glada är vi i projektgruppen :-)

bild 2[3]

 

Publicerat i Bibliotekarierollen | Taggat , , , | Lämna en kommentar

Tips på artiklar att läsa inför höstens Spanarverkstad?

Academic Libraries and Innovation: A Literature Review
Curtis Brundy
http://www.libraryinnovation.org/article/view/420/625

Do we need libraries?
Steve Dennings
http://www.forbes.com/sites/stevedenning/2015/04/28/do-we-need-libraries/

When Open Access is the norm, how does scientists  work together online?
Jon Udell
http://blogs.plos.org/scicomm/2015/04/13/hello-world/

Does Peer review do more harm than good?
Luc Rinaldi
http://www.macleans.ca/news/canada/does-peer-review-do-more-harm-than-good/

 

 

 

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

En meny över olika sätt att undervisa på

Jag fortsätter att rapportera från konferensen LILAC som jag besökte i mitten av april (och skrivit några andra blogginlägg om). På ett föredrag berättade bibliotekarier från Sheffield Hallam university om ett ramverk över undervisningsmetoder de hade använt sig av när de ville förändra sin undervisning. teaching approaches menuRamverket, eller menyn som den kallas, har tagits fram av pedagogiska utvecklare vid Sheffield Hallam och innehåller olika undervisningsmetoder uppdelat på fyra olika områden:

  • Independent learning
  • Work-related learning
  • Information-focussed learning
  • Peer-learning

Fördelarna med att använda olika metoder listas, liksom förslag på bedömning och olika it-verktyg som kan användas och länkar till mer information och case.

Menyn funkar både som inspiration inför undervisning, men också som en hjälp när man vill utvärdera eller reflektera över sin undervisning utifrån vilka metoder man använder.

Menyn hittar man här: https://blogs.shu.ac.uk/shutel/files/2014/10/TeachingApproachesMenu_full_version07external.pdf. Det har en creative commons-licens som innebär att man får använda, sprida, modifiera och bygga vidare.

Publicerat i Högskolepedagogik, Undervisning | Taggat , , , | Lämna en kommentar