Open Networked Learning – PBL arbete online

Under våren har jag gått en öppen kurs på nätet som bygger på samarbete och nätverkande och att utforska hur problembaserat lärande (PBL) kan användas i en online lärandemiljö. Kursen heter Open Networked Learning (ONL161). Jag har under kursens gång haft en blogg där jag reflekterat och bloggat på engelska, eftersom det är en kurs som ges på engelska och med deltagare från hela världen. Några av de erfarenheter jag gjort och de ämnen jag bloggat om vill jag nu även dela med mig här.

Det första ämnet jag vill lyfta är utmaningarna med att arbeta problembaserat i en onlinekurs. I ONL161 kursen har jag som deltagare kunnat välja olika sätt att delta. Det vanligaste och mest kollaborativa sättet är att vara med i en PBL grupp där man arbetar med 5-10 kollegor med scenarier baserad på varje ämne i kursen, men man kan även välja att ta kursen helt oberoende av övriga deltagare. Jag valde att vara med i en PBL grupp för att se hur detta fungerar i en online situation och för att kunna dela erfarenheterna med kollegor från andra lärosäten i världen. I min PBL grupp var det både deltagare från några av de universitet som håller i kursen samt ”open learners”. Jag och Mikael Björk (som representanter för VLM teamet respektive AKL) deltog på olika sätt för att spana på kursen och se om vi (Malmö högskola) skulle kunna tänka oss att göra något liknande eller vara med som organisatörer av kursen i framtiden.

I ett av mina första blogginlägg skriver jag om förvirringen som fanns när vi skulle sätta igång och arbeta i PBL grupperna. Denna förvirring la sig under kursens gång, men jag tyckte aldrig riktigt att arbetet fungerade så bra som jag önskat. Jag har arbetat problembaserat i båda de utbildningar jag gått för att bli lärare respektive bibliotekarie och har därför erfarenheter sen tidigare. Jag vet att det krävs ett väl genomtänkt arbetssätt och en struktur som ger trygghet i arbetsformen.

Efter att ha testat PBL arbete online och med en grupp som jag inte träffat på annat sätt vet jag nu att det krävs ännu mer struktur för att få problembaserat arbete online att bli lyckat. När det gäller den sociala delen av att tillhöra en grupp så kanske det räcker att man får till regelbundna möten online, men för att verkligen utnyttja PBL arbetets kollaborativa potential och skapa ett mervärde för gruppdeltagarna krävs det mer. I mitt nästa blogginlägg kommer jag att presentera en metod för hur man kan strukturera PBL arbete online – FISh modellen.

Publicerat i Kompetensutveckling | Taggat , , , , , , , | Lämna en kommentar

Arbetsblad – ett verktyg för att jobba med sökord

För drygt två år sedan började jag på allvar att skriva anteckningar/reflektioner efter varje undervisningstillfälle. De har i sig gett mig en hel del insikter, inte minst sedan vi på Malmö högskolas bibliotek började arbeta med metoden Reflective Teaching.

Workshop med en genomgång följt av att studenterna själva söker inför en uppgift eller uppsats är den vanligaste undervisningsformen. Något som blev väldigt tydligt när jag tittat på mina anteckningar var hur jag under flera workshops stressade förbi den del av genomgången som handlade om hur man jobbar med sina sökord. Jag tipsade lite allmänt om synonymer och uppslagsverk, mind mapping och studenterna var märkbart förvirrade, några uppvisade uppgivenhet och fixade inte ”övergången” från genomgång till egen sökning. Det kändes aldrig helt bra – det skavde! Jag bestämde mig för att ta tag i denna ömma punkt och ge just arbeten med sökorden mer tid – eftersom det var så tydligt att det var svårt! Detta var också något jag fick bekräftat i samtal med flera lärare.

Under denna tid träffade jag mest studenter på utbildningarna inom datavetenskap och jag märkte att flera av dem tyckte att en mind map för hand verkade lite flummigt. Att föra loggbok i ett textdokument och arbeta metodiskt var däremot något som de vara vana vid. För att skapa en känsla av struktur, meningsfullhet och metod, uppmanade jag studenterna att föra loggbok över sin informationssökning – för att inte glömma bort hur, var och (inte minst) vilka sökord de redan testat. Men det saknades ett tydligt arbetsredskap att ge dem för att jobba metodiskt just med sökorden. Jag funderade på en del användbart material som jag sett när jag var på utbyte vid RMIT University, Melbourne. Där jobbade de bl.a. med ett ”Worksheet” för att på ett strukturerat sätt arbeta med sökord.

Arbetsblad_exempel

Kort efter detta testade jag att ge studenterna detta ”Worksheet” från RMIT som ett alternativ. Jag använde det även tillsammans med min kollega Lena Wennerholm och vi kom fram till att det vore bra att ha ett arbetsblad i egen design, vilket resulterade i följande: Arbetsblad_exempel (design by Lena W). Vid workshopen fick studenterna se på arbetsbladet med en frågeställning och ifyllda sökord. De fick tryckta exemplar av arbetsbladet, men vi uppmanade dem att ladda ner och direkt börja jobba med arbetsbladet digitalt. Arbetsbladet fanns redan uppladdat i deras kurs i Lärplattformen I’ts Learning.

Sammanfattningsvis: Istället för att stressa förbi sökordsproblematiken, lägger jag numera stor vikt vid sökord när jag träffar studenter. Det har varit intressant att utveckla denna idé med min kollega Lena Wennerholm. Vi upplever att vi fått respons från både studenter och lärare! Det underlättar verkligen att ha arbetsbladet som ett konkret verktyg att presentera och ge till studenterna. Använd det gärna! Arbetsblad

 

Publicerat i Läranderesurser, Okategoriserade, Sökord, Sökverkstad, Teknik, Uppgifter, Utvärdering | Taggat , , , , , , | Lämna en kommentar

Spanarverkstäder på Malmö högskola på temat guided inquiry

Som vi tidigare berättat om här i bloggen så har vi sedan en tid tillbaka ett samarbete med Pedagogisk inspiration i Malmö som bland annat har resulterat i att vi anordnat två Teachmeet där vi bjudit in bibliotekarier (och några lärare) från grund- och gymnasieskolor i Malmö. För att tag sedan bjöd vi in till ytterligare en möjlighet för kollegialt lärande, kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte. Denna gång utifrån gemensam läsning och diskussion i form av en Spanarverkstad.

Texten vi spanade på är tagen ur antologin “Bortom förlägenheten” är skriven av ämnesläraren Håkan Dahlberg och har titeln “Vad är egentligen guided inquiry?”. Resultatet blev givande diskussioner som förhoppningsvis kommer att fortsätta ute på skolorna. Nästa Spanarverkstad blir den 4:e april.

Publicerat i Bibliotekarierollen, Informationskompetens, Kompetensutveckling, samverkan | Taggat , , , | Lämna en kommentar

Är vi förlägna?

På min att-göra-lista nästa vecka står att jag ska ta läsa ett kapitel ur nya antologin Bortom förlägenheten – bibliotekariens pedagogiska roll i utveckling, utgiven av Kungliga biblioteket. (Ordvalet ”förlägenhet” väcker i sig min nyfikenhet…) Antologin tar upp ett brett spektra på bibliotekets pedagogiska verksamhet utifrån 15 personliga texter skrivna utifrån olika biblioteksperspektiv.

Den 3 mars är vi några från Malmö högskolas bibliotek som ska spana på kapitlet Vad är egentligen guided inquiry?  Detta ska vi göra tillsammans med  skolbibliotekarier från Malmö stad. Ser framemot att lära mig mer om begreppet och vad det står för. Ber att få återkomma! 🙂
Länk till antologin som pdf.bortom_stor

Publicerat i Högskolepedagogik, Kompetensutveckling, Undervisning | Taggat | Lämna en kommentar

Att söka efter en kritisk vän

För ett tag sen träffades några bibliotekarier i Lund för en inspirationsdag om Critical friends. Det var arbetsgruppen för kompetensutveckling för biblioteksmedarbetare inom Lärosäten Syd som tid initiativ till tillfället. Under dagen fick vi lyssna till Katarina Mårtensson som pratade om metoden Kritiska vänner som en metod för professionell och kollegial pedagogisk utveckling. Jette Guldborg Petersen (vår förra bibliotekschef) pratade om feedback, om att ge, ta emot och be om det. Båda dessa föreläsningar var väldigt inspirerande och givande ramade in det som vi nu har möjlighet  att genomföra. Jag skrev precis ett inlägg i den nya Facebookgruppen om att jag sökte en sådan kritisk vän. Så nu väntar jag med spänning på om det är någon som nappar. Hoppas nästa inlägg kan komma att handla om detta nya möte 🙂

Publicerat i Bibliotekarierollen, Kompetensutveckling, Undervisning | Taggat , , , | Lämna en kommentar

Gymnasieelever besöker Malmö högskolas bibliotek – ett exempel på arbetet med breddad rekrytering

”Bästa med besöket:
– Att man fick orientera själv.
– Att man fick lära sig lite tidigt om hur det fungerar på en högskola.” 

Sedan 2012 besöker Pauliskolans tredjeklasser Malmö högskolas bibliotek under höstterminen. Besöken är ett samarbete initierat av högskolebibliotekarier och skolbibliotekarier på de bådalärosätena och är en mycket uppskattad aktivitet bland elever, lärare och bibliotekarier. Med besöken vill vi som arbetar på biblioteken försöka minska tröskeln mellan gymnasie- och högskolestudier och ge eleverna en språngbräda från gymnasiet till vidare studier.

Varför besök just på högskolans bibliotek? Vid uppstarten av samverkan mellan Malmö högskolas bibliotek och Pauliskolan grundade sig upplägget för besöken på visningar av högskolebibliotekets resurser och deras användningsmöjligheter för gymnasieleverna i sitt gymnasiearbete. Under åren har det dock utvecklats till ett samarbete med en tydlig inriktning på inkludering och breddad rekrytering, i vilket sammanhang vi anser att biblioteksmiljön har en speciell betydelse. Högskolebiblioteket är en självklar mötesplats för högskolans studenter och är en öppen miljö som vem som helst kan besöka. Alla över 18 år kan ta del av dess resurser. I högskolebiblioteket erbjuds även olika former av studiestöd som möjliggör för studenterna att genomföra sina studier, exempelvis talböcker och datorstödsprogram för studenter med funktionsnedsättningar, studieverkstad med stöd i akademiskt skrivande på svenska och engelska, handledning i informationssökning till uppsatser och examensarbeten etc. Att låta gymnasieleverna ta del av denna öppna mötesplats och visa exempel på hur de kan få stöd i sina kommande studier tror vi har en inkluderande funktion.

Sedan hösten 2015 fokuserar vi under besöken på att fånga upp och samtala kring elevernas tankar kring hur det kan vara att läsa på högskola/universitet. Vi försöker uppmärksamma och diskutera likheter och skillnader mellan att läsa på gymnasiet och på högskolan, samt på vilka sätt gymnasiearbetet är viktigt och förberedande för vidare studier. Besöken är också en möjlighet för eleverna att helt enkelt få se och röra sig i högskolans lokaler och ”känna på” hur det kan vara att studera där, vilket sker genom ett BiblioteksQuiz där eleverna med hjälp av uppgifter och karta på egen hand får gå runt och upptäcka olika delar av biblioteket och vår service.

Våra förhoppningar är att besöken ska upplevas som spännande, relevanta och uppmuntrande för eleverna och bidra till att väcka deras intresse och självförtroende för vidare studier på högskola eller universitet. Utvärderingar med eleverna ger oss positiv feedback, de allra flesta ser besöken som spännande, givande och motiverande!

9 15 32

Publicerat i Breddad rekrytering, samverkan | Taggat , , , , | Lämna en kommentar

Ny Sökguide – flexibelt lärande och integration i ämnesundervisning?

18-19 november deltog jag på NGL (Next Generation Learning) 2015
NGL – inbegriper en vision på lärande baserat på kollaboration och dialog med hjälp av innovation anpassat till varje individ, oavsett inlärningsstil, livssituation och anledning till studier. NGL åsyftar utvecklingen av pedagogik med stöd och hjälp av teknik och hur vi kan nyttja dagens och morgondagens teknik för att ta itu med och lösa pedagogiska utmaningar. Läs gärna mer: NGL2015

Det fanns många intressanta föredrag att välja på under konferensen, som också gav mig möjlighet att reflektera över undervisning i informationskompetens och studenternas lärande. Inte minst har jag funderat mycket på det informella lärandet som hela tiden sker runtomkring oss. Hur det påverkar vår vardag men också yrkesliv och studier – hur dessa flyter ihop och påverkar varandra, om det så är en app eller en vana. I dagens digitala värld finns en frihet att lära oss saker när vi själva vill. I en studiesituation kan vi kalla det för flexibelt lärande och begrepp som ”Flipped classroom” är numera bekant för de flesta.
Hur bra är vi på biblioteken att nyttja de digitala möjligheterna i vår undervisning? Jag tror att många ”kör på” lite som vanligt när vi träffar framförallt nya studenter. Vi klarar inte av att utelämna något viktigt/intressant – men vill inte heller att studenterna ska bli uttråkade och/eller dränkta av all information. Ett liknande exempel är workshopen med en alltför lång ”startsträcka” (p.g.a. en lång introduktion av bibliotekarien) som gör att vi inte tycks nå fram till det viktiga. Samtidigt vill ämneslärarna gärna att studenterna får en personlig kontakt och vi bibliotekarier säger inte gärna nej till ett undervisningstillfälle.

Kan vi med de möjligheter som faktiskt finns idag skapa ett flexibelt lärande och samtidigt möta studenterna personligt? Är vi redo att släppa traditionella undervisningsformer och tänka framåt även i praktiken? Under konferensen presenterades en ny sökguide som jag ser framemot att undersöka närmare och förhoppningsvis använda mig av under 2016. Inspirerad och nyfiken är jag redan!

Sökguide_AnnaL

 

En ny sökguide från
Anna-Lindhbiblioteket
presenterades vid NGL 2015
http://sokguidealb.com
Lanserades: 14/12 2015

 

 

  • Anna–Lindhbiblioteket, har två it-pedagoger och en bibliotekarie under 2015 arbetat med en nätbaserat guide i informationssökning och vetenskapligt skrivande. Guiden är uppbygd av moduler (text, bild, film) som kan användas tillsammans eller var för sig. Tanken är att guiden ska vara ett stöd för att integrera informationskomeptens i utbildningarna på Försvarshögskolan. De olika modulerna kan integreras direkt i lärplattformen.
  • Sökguiden har cc-licens och redan befintliga ”sökguider” från Göteborgs UB och även Norge har återanvänds. Läs mer om:  rättigheter till sökguiden.
  • Det finns tips, ”lathundar” och förslag på upplägg i kurs, för lärarna, läs mer om:  användarguider.

Sökguiden innehåller ett koncept som paketerats och presenteras med ett tydligt mål för progression. Att sätta upp lärandemål, stegvis skulle bli lättare och, tror jag, bättre förstås av studenterna. Självklart är det inte meningen att en sökguide ska ersätta all form av undervisning där bibliotekarier medverkar under utbildningarna. Om studenterna har haft möjlighet att skaffa sig förkunskaper som krävs för att utveckla sin informationskompetens, blir utgångspunkten på vår en pedagogiska insats en annan när vi möter dem i klassrummet.

Publicerat i Informationskompetens, Läranderesurser, Okategoriserade, Studentaktiva arbetsformer, Teknik, Undervisning | Taggat , , , , | Lämna en kommentar

Teach-BibMeet på Malmö högskola – tema samarbete och språkutveckling

För någon vecka sedan anordnade vi ett Teach-Bibmeet tillsammans med kollegor på Pedagogisk inspiration Malmö. På samma sätt som tidigare stod det kollegiala lärandet i fokus. Nytt för denna gång var att vi även lade till ett moment där fick möjlighet till fördjupade diskussioner på teman som samarbete och språkutveckling.  Mer om detta teach-bibmeet kan du läsa via följande länk, där kan du även se och höra alla deltagarna eftersom tillfället filmades: Teachmeet på Malmö högskola- språkutveckling och samarbete

 

Publicerat i Bibliotekarierollen, Informationskompetens, Kompetensutveckling | Taggat , | Lämna en kommentar

Reflekterande undervisning

På biblioteket jobbar vi med ett formulär som vi använder för att reflektera över vår undervisning. (Vi har skrivit om det tidigare på bloggen: Vi reflekterar ). Formuläret fyller den eller de som undervisat i efter ett pass. Sen brukar vi bjuda in till en gemensam reflektionsträff en gång per termin där vi utifrån våra formulär kan diskutera vår undervisning och hur vi skulle vilja förändra den. Nu har vi hållit på med det här i drygt ett år och det verkar fungera rätt så bra. Det är inget tvång att fylla i det eller att fylla i alla frågor, men vi som använder formuläret tycker det funkar bra för att faktiskt ta tag i den där viktiga reflektionen. Om man vill kan man spara sitt ifyllda formulär i en gemensam mapp på servern, men man måste inte. Förr brukade jag anteckna lite snabba reflektioner på min utskrivna powerpoint och så satte jag in den i en pärm och kollade sen när det var dags för tillfället igen. Det här är lite samma sak, men lite mer strukturerat och med skillnaden att vi sparar det digitalt och att vi alla har samma reflektionsfrågor att utgå ifrån. Själva formuläret vi använder ser ut så här: Formulär Reflective Teaching

Publicerat i Undervisning, Utvärdering | Taggat , | Lämna en kommentar

Stödprogram – hjälp i läs- och skrivarbetet

Det kan underlätta att höra text istället för att bara läsa med ögonen.
Att skriva, stava och bygga korrekta meningar är för många studenter en utmaning.
Vi på Malmö högskola är därför glada att kunna erbjuda stödprogram som hjälp i läs- och skrivarbetet.

Skolon6SKOLON
Via plattformen SKOLON kan ALLA studententer (och personal) ladda ner  talsyntes- och avancerade stavningsprogram på svenska och engelska till sin egen dator.

Vill du testa själv?
Stödprogrammen finns redan på samtliga studentdatorer.
Vill du veta mer om programmen, läs här: stödprogram.
Vill du ha ett konto på SKOLON för att ladda ner programmen till din egen dator?
Hör av dig till oss på talbok@mah.se

 

Publicerat i Läranderesurser, Skrivande, Stödprogram, Teknik | Taggat , , , , , , , | Lämna en kommentar