Är vi förlägna?

På min att-göra-lista nästa vecka står att jag ska ta läsa ett kapitel ur nya antologin Bortom förlägenheten. Bibliotekariens pedagogiska roll i utveckling, utgiven av Kungliga biblioteket. (Ordvalet ”förlägenheten” väcker i sig min nyfikenhet…) Den 3 mars är vi några från Malmö högskolas bibliotek som ska spana på kapitlet Vad är egentligen guided inquiry?  Detta ska vi göra tillsammans med  skolbibliotekarier från Malmö stad. Ser framemot att lära mig mer om begreppet och vad det står för. Ber att få återkomma :)bortom_stor

Publicerat i Högskolepedagogik, Kompetensutveckling, Undervisning | Taggat | Lämna en kommentar

Att söka efter en kritisk vän

För ett tag sen träffades några bibliotekarier i Lund för en inspirationsdag om Critical friends. Det var arbetsgruppen för kompetensutveckling för biblioteksmedarbetare inom Lärosäten Syd som tid initiativ till tillfället. Under dagen fick vi lyssna till Katarina Mårtensson som pratade om metoden Kritiska vänner som en metod för professionell och kollegial pedagogisk utveckling. Jette Guldborg Petersen (vår förra bibliotekschef) pratade om feedback, om att ge, ta emot och be om det. Båda dessa föreläsningar var väldigt inspirerande och givande ramade in det som vi nu har möjlighet  att genomföra. Jag skrev precis ett inlägg i den nya Facebookgruppen om att jag sökte en sådan kritisk vän. Så nu väntar jag med spänning på om det är någon som nappar. Hoppas nästa inlägg kan komma att handla om detta nya möte :-)

Publicerat i Bibliotekarierollen, Kompetensutveckling, Undervisning | Taggat , , , | Lämna en kommentar

Gymnasieelever besöker Malmö högskolas bibliotek – ett exempel på arbetet med breddad rekrytering

”Bästa med besöket:
– Att man fick orientera själv.
– Att man fick lära sig lite tidigt om hur det fungerar på en högskola.” 

Sedan 2012 besöker Pauliskolans tredjeklasser Malmö högskolas bibliotek under höstterminen. Besöken är ett samarbete initierat av högskolebibliotekarier och skolbibliotekarier på de bådalärosätena och är en mycket uppskattad aktivitet bland elever, lärare och bibliotekarier. Med besöken vill vi som arbetar på biblioteken försöka minska tröskeln mellan gymnasie- och högskolestudier och ge eleverna en språngbräda från gymnasiet till vidare studier.

Varför besök just på högskolans bibliotek? Vid uppstarten av samverkan mellan Malmö högskolas bibliotek och Pauliskolan grundade sig upplägget för besöken på visningar av högskolebibliotekets resurser och deras användningsmöjligheter för gymnasieleverna i sitt gymnasiearbete. Under åren har det dock utvecklats till ett samarbete med en tydlig inriktning på inkludering och breddad rekrytering, i vilket sammanhang vi anser att biblioteksmiljön har en speciell betydelse. Högskolebiblioteket är en självklar mötesplats för högskolans studenter och är en öppen miljö som vem som helst kan besöka. Alla över 18 år kan ta del av dess resurser. I högskolebiblioteket erbjuds även olika former av studiestöd som möjliggör för studenterna att genomföra sina studier, exempelvis talböcker och datorstödsprogram för studenter med funktionsnedsättningar, studieverkstad med stöd i akademiskt skrivande på svenska och engelska, handledning i informationssökning till uppsatser och examensarbeten etc. Att låta gymnasieleverna ta del av denna öppna mötesplats och visa exempel på hur de kan få stöd i sina kommande studier tror vi har en inkluderande funktion.

Sedan hösten 2015 fokuserar vi under besöken på att fånga upp och samtala kring elevernas tankar kring hur det kan vara att läsa på högskola/universitet. Vi försöker uppmärksamma och diskutera likheter och skillnader mellan att läsa på gymnasiet och på högskolan, samt på vilka sätt gymnasiearbetet är viktigt och förberedande för vidare studier. Besöken är också en möjlighet för eleverna att helt enkelt få se och röra sig i högskolans lokaler och ”känna på” hur det kan vara att studera där, vilket sker genom ett BiblioteksQuiz där eleverna med hjälp av uppgifter och karta på egen hand får gå runt och upptäcka olika delar av biblioteket och vår service.

Våra förhoppningar är att besöken ska upplevas som spännande, relevanta och uppmuntrande för eleverna och bidra till att väcka deras intresse och självförtroende för vidare studier på högskola eller universitet. Utvärderingar med eleverna ger oss positiv feedback, de allra flesta ser besöken som spännande, givande och motiverande!

9 15 32

Publicerat i Breddad rekrytering, samverkan | Taggat , , , , | Lämna en kommentar

Ny Sökguide – flexibelt lärande och integration i ämnesundervisning?

18-19 november deltog jag på NGL (Next Generation Learning) 2015
NGL – inbegriper en vision på lärande baserat på kollaboration och dialog med hjälp av innovation anpassat till varje individ, oavsett inlärningsstil, livssituation och anledning till studier. NGL åsyftar utvecklingen av pedagogik med stöd och hjälp av teknik och hur vi kan nyttja dagens och morgondagens teknik för att ta itu med och lösa pedagogiska utmaningar. Läs gärna mer: NGL2015

Det fanns många intressanta föredrag att välja på under konferensen, som också gav mig möjlighet att reflektera över undervisning i informationskompetens och studenternas lärande. Inte minst har jag funderat mycket på det informella lärandet som hela tiden sker runtomkring oss. Hur det påverkar vår vardag men också yrkesliv och studier – hur dessa flyter ihop och påverkar varandra, om det så är en app eller en vana. I dagens digitala värld finns en frihet att lära oss saker när vi själva vill. I en studiesituation kan vi kalla det för flexibelt lärande och begrepp som ”Flipped classroom” är numera bekant för de flesta.
Hur bra är vi på biblioteken att nyttja de digitala möjligheterna i vår undervisning? Jag tror att många ”kör på” lite som vanligt när vi träffar framförallt nya studenter. Vi klarar inte av att utelämna något viktigt/intressant – men vill inte heller att studenterna ska bli uttråkade och/eller dränkta av all information. Ett liknande exempel är workshopen med en alltför lång ”startsträcka” (p.g.a. en lång introduktion av bibliotekarien) som gör att vi inte tycks nå fram till det viktiga. Samtidigt vill ämneslärarna gärna att studenterna får en personlig kontakt och vi bibliotekarier säger inte gärna nej till ett undervisningstillfälle.

Kan vi med de möjligheter som faktiskt finns idag skapa ett flexibelt lärande och samtidigt möta studenterna personligt? Är vi redo att släppa traditionella undervisningsformer och tänka framåt även i praktiken? Under konferensen presenterades en ny sökguide som jag ser framemot att undersöka närmare och förhoppningsvis använda mig av under 2016. Inspirerad och nyfiken är jag redan!

Sökguide_AnnaL

 

En ny sökguide från
Anna-Lindhbiblioteket
presenterades vid NGL 2015
http://sokguidealb.com
Lanserades: 14/12 2015

 

 

  • Anna–Lindhbiblioteket, har två it-pedagoger och en bibliotekarie under 2015 arbetat med en nätbaserat guide i informationssökning och vetenskapligt skrivande. Guiden är uppbygd av moduler (text, bild, film) som kan användas tillsammans eller var för sig. Tanken är att guiden ska vara ett stöd för att integrera informationskomeptens i utbildningarna på Försvarshögskolan. De olika modulerna kan integreras direkt i lärplattformen.
  • Sökguiden har cc-licens och redan befintliga ”sökguider” från Göteborgs UB och även Norge har återanvänds. Läs mer om:  rättigheter till sökguiden.
  • Det finns tips, ”lathundar” och förslag på upplägg i kurs, för lärarna, läs mer om:  användarguider.

Sökguiden innehåller ett koncept som paketerats och presenteras med ett tydligt mål för progression. Att sätta upp lärandemål, stegvis skulle bli lättare och, tror jag, bättre förstås av studenterna. Självklart är det inte meningen att en sökguide ska ersätta all form av undervisning där bibliotekarier medverkar under utbildningarna. Om studenterna har haft möjlighet att skaffa sig förkunskaper som krävs för att utveckla sin informationskompetens, blir utgångspunkten på vår en pedagogiska insats en annan när vi möter dem i klassrummet.

Publicerat i Informationskompetens, Läranderesurser, Okategoriserade, Studentaktiva arbetsformer, Teknik, Undervisning | Taggat , , , , | Lämna en kommentar

Teach-BibMeet på Malmö högskola – tema samarbete och språkutveckling

För någon vecka sedan anordnade vi ett Teach-Bibmeet tillsammans med kollegor på Pedagogisk inspiration Malmö. På samma sätt som tidigare stod det kollegiala lärandet i fokus. Nytt för denna gång var att vi även lade till ett moment där fick möjlighet till fördjupade diskussioner på teman som samarbete och språkutveckling.  Mer om detta teach-bibmeet kan du läsa via följande länk, där kan du även se och höra alla deltagarna eftersom tillfället filmades: Teachmeet på Malmö högskola- språkutveckling och samarbete

 

Publicerat i Bibliotekarierollen, Informationskompetens, Kompetensutveckling | Taggat , | Lämna en kommentar

Reflekterande undervisning

På biblioteket jobbar vi med ett formulär som vi använder för att reflektera över vår undervisning. (Vi har skrivit om det tidigare på bloggen: Vi reflekterar ). Formuläret fyller den eller de som undervisat i efter ett pass. Sen brukar vi bjuda in till en gemensam reflektionsträff en gång per termin där vi utifrån våra formulär kan diskutera vår undervisning och hur vi skulle vilja förändra den. Nu har vi hållit på med det här i drygt ett år och det verkar fungera rätt så bra. Det är inget tvång att fylla i det eller att fylla i alla frågor, men vi som använder formuläret tycker det funkar bra för att faktiskt ta tag i den där viktiga reflektionen. Om man vill kan man spara sitt ifyllda formulär i en gemensam mapp på servern, men man måste inte. Förr brukade jag anteckna lite snabba reflektioner på min utskrivna powerpoint och så satte jag in den i en pärm och kollade sen när det var dags för tillfället igen. Det här är lite samma sak, men lite mer strukturerat och med skillnaden att vi sparar det digitalt och att vi alla har samma reflektionsfrågor att utgå ifrån. Själva formuläret vi använder ser ut så här: Formulär Reflective Teaching

Publicerat i Undervisning, Utvärdering | Taggat , | Lämna en kommentar

Stödprogram – hjälp i läs- och skrivarbetet

Det kan underlätta att höra text istället för att bara läsa med ögonen.
Att skriva, stava och bygga korrekta meningar är för många studenter en utmaning.
Vi på Malmö högskola är därför glada att kunna erbjuda stödprogram som hjälp i läs- och skrivarbetet.

Skolon6SKOLON
Via plattformen SKOLON kan ALLA studententer (och personal) ladda ner  talsyntes- och avancerade stavningsprogram på svenska och engelska till sin egen dator.

Vill du testa själv?
Stödprogrammen finns redan på samtliga studentdatorer.
Vill du veta mer om programmen, läs här: stödprogram.
Vill du ha ett konto på SKOLON för att ladda ner programmen till din egen dator?
Hör av dig till oss på talbok@mah.se

 

Publicerat i Läranderesurser, Skrivande, Stödprogram, Teknik | Taggat , , , , , , , | Lämna en kommentar

Kickoff!

I fredags (28/8) ordnade Team undervisning kickoff för bibliotekets fyra lärarlag. Diskussioner fördes kring lärarlagens och teamets ansvar och respektive roller i den nya organisationen.IMG_2485

Varje lärarlag fick också presentera sig själva, samt fundera ut vilka utmaningar man står inför och hur man
tänker sig att tackla dessa. Många bra synpunkter fördes fram!

Avslutningsvis skålade vi, i sann kickoff-anda, i Pommac och lyfte fram allt det vi ser fram emot kommande hösttermin.

IMG_2490

Några av de saker vi ser framemot är:
att möta lärare och forskare, att utveckla nya undervisningsupplägg, att undervisa i evidenskursen, att möta studenter – nya som gamla, att arbeta med reflektion och kvalitetsarbete, progressionsinriktade arbetsformer, att arbeta tillsammans i lärarlagen, att undervisa mot nya områden, kompetensutveckling, att undervisa ihop med kollegor och lärare och att arbeta mer med integrerad undervisning.

Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Malmöungdomars väg till arbete genom högskolestudier, MUVA

I höstas blev biblioteket inbjudet av Patricia Staaf, föreståndare för AKL (Centrum för akademiskt lärarskap), att delta vid ett högskoleövergripande möte om att utveckla ett samarbete mellan Malmö högskola och Malmö stad kring breddad rekrytering. Utifrån ett exempel från University of East London hade denna idé till ett gemensamt projekt för att följa Malmöungdomars väg genom hela utbildningssystemet växt fram.  Under hösten 2014 deltog jag och Pernilla Fröjdh, tillsammans med ett stort antal medarbetare från Malmö högskola och Malmö stad, i arbetet med att inventera vad som skulle krävas för ett sådant projekt och hur vi tillsammans kunde bygga vidare på befintlig kunskap och goda erfarenheter.

Visionen som finns för samarbetet är att det ska leda till en demokratiseringsprocess och ett bestående samarbete för att främja det livslånga lärandet. Målet är att:

  • Förstå och förändra strukturer
  • Kunna mäta och förstå effekter av olika insatser/interventioner
  • Öka antalet Malmöungdomar som går till högre utbildning
  • Öka Malmöungdomars inträde på arbetsmarknaden

Kortsiktigt är målet att genom ökad kunskap och förståelse effektivisera och vidareutveckla samarbeten mellan staden och högskolan i syfte att bredda rekryteringen och underlätta övergången till högskolestudier. Målet kommer att brytas ner i delmål som formuleras för varje delprojekt.

I ett första steg kommer MUVA att fungera som paraplyorganisation för ett antal mindre delprojekt som görs inom ramen för respektive organisations ordinarie verksamhet. Tre delprojekt är i nuläget klara:

  • Fortsatt kartläggning av aktiviteter för att fördjupa och strukturera den samverkan som finns.
  • Fortsatt arbete kring gemensamma data och om möjligt ta fram ett IT-stöd som gör det möjligt att följa elevers resultat från grundskola till arbetsliv.
  • Kritisk granskning av fyra delar i processen som löper genom utbildningssystemet/ut i arbetslivet: Genomströmning, drop-outs, övergångar mellan utbildningsstadier/arbetsliv samt validering (Vägledarnätverket SamSyv).

I ett andra steg tar MUVA formen av ett större forsknings- och utvecklingsprojekt som kräver extern finansiering, exempelvis EU-medel. För detta behöver politiker och näringsliv involveras och inget är ännu beslutat om hur denna del av projektet kommer att se ut.

Jag och Pernilla kommer att fortsätta följa projektet och delta vid de möten som organiseras. Vi vet inte ännu om, eller i vilken utsträckning, vi kommer att delta i något av de olika delprojekten, men hoppas kunna fortsätta bidra med vår kompetens och våra erfarenheter i diskussioner och samtal.

 

Publicerat i Breddad rekrytering | Taggat , , , , , , | Lämna en kommentar

Sommarläsning

En lugn dag i juli precis innan semestern börjar kan man ägna åt att läsa ikapp sånt där som man sparat på hög till ”sen”. Igår tog jag en heldag för läsning och kollade bl a på följande:

Senaste numIMG_1215ret av Journal of Information Literacy, som bland annat innehöll en artikel om effekten av bibliotekets undervisning för nya studenter (inte så stor) och en om information literacy-kartor som verkade påminna rätt mycket om de tidslinjer vi håller på med här på biblioteket, för att få syn på när, hur och var vår undervisning kommer in i utbildningarna.

Senaste numret av Högre utbildning, där fastnade jag speciellt för Eks och Safrankovas artikel om workshop som ett sätt att skapa ett demokratiskt rum i utbildningen.

Barbara Fisters keynote från LOEX, där hon ifrågasätter mycket av det vi gör i bibliotekets undervisning. Bland annat det stora fokuset på att studenter ska använda vetenskapliga artiklar (”which is kind of like being told to look for “organic” on the label at the grocery store”), istället för att prata om litteraturen som något man använder för att bli inspirerad av och för att hitta nya infallsvinklar.

Show me your search strings! En kort artikel om en norsk undersökning som kollat på hur folk söker i bibliotekssystemet och vad de gör för fel (t ex stavar fel, söker för stort, blandar ihop AND och OR).

Allt har jag inte läst supernoga, en del behöver jag återvända till, och annat kan jag lägga helt åt sidan, men nu är det i alla fall kollat på.

De flesta lästipsen har jag hittat på Sheila Webbers blogg Information literacy weblog.

Publicerat i Informationskompetens | Taggat , , | 1 Respons