Det händer en hel del på forskningsfronten just nu. Bland annat är det ansökningstider och dekan och jag har under de senaste veckorna skrivit under ett stort antal ansökningar om extern forskningsfinansiering.
Det är verkligen intressant att få en inblick i den mångfacetterade forskning som forskare vid KS bedriver, ofta i samarbete med kollegor vid andra lärosäten, både i Sverige och utomlands. Samtidigt är det naturligtvis litet sorgligt att en stor andel av dessa ansökningar inte kommer att beviljas.
Genom att fortsätta att utveckla processer för kollegial granskning av ansökningar på institutionerna och genom att utarbeta bra ansökningsstrategier kan vi emellertid förhoppningsvis förbättra våra möjligheter att verkligen få genomföra den forskning vi lägger ned så mycket tid på att planera. Därför bör vi prioritera det arbetet framöver.
Förra året satsade fakulteten på att stödja forskares karriärutveckling genom korttidssabbaticals. I år har vi valt att i stället ge stöd till nya forskningsmiljöer. På K3 kommer man att bygga miljöer kring konstnärlig forskning och serieforskning, på US formerar man sig kring urbana livsrum, hållbara organisationer och urban affärsutveckling och vid GPS kommer man att skapa nya forskningsmiljöer inom området global politik.
Parallellt med denna satsning håller vi som bäst på att undersöka hur vi ska kunna utveckla verksamheten vid våra plattformar (RUCARR, Medea, CFM och Redem). Kanske är just plattforms-formen – som skapades när vi fortfarande var en högskola och förutsättningarna att bedriva forskning var ganska annorlunda – inte optimal.
En sak som vi lagt ned ganska mycket kraft på under det senaste året är att utveckla vårt arbete med att analysera det samhälleliga genomslaget för vår forskning (det som brukar kallas ”social impact”). Det har inte varit helt enkelt, men vi har utan tvekan tagit ett par rejäla kliv i rätt riktning.
Man har även arbetat med dessa frågor på universitetsnivå och 16 februari ordnar Beredningen för samverkan ett seminarium om frågan som säkert kan bli väldigt intressant.
En viktig uppgift framöver är att skapa forskarskolor, som kan göra det möjligt för oss att utveckla våra forskarutbildningar. Vetenskapsrådet kommer att utlysa medel för sådana i höst och jag vet att det planeras ansökningar vid samtliga institutioner. Allra längst har man nog kommit på K3, där man redan förra året utarbetade en ansökan om en forskarskola inom ”communication for development”, men det finns intressanta initiativ också vid US och GPS.
Till sist skulle jag vilja passa på att gratulera professor Karina Vamling på GPS som nyligen belönats av Vitterhesakademin för sina ”betydande insatser för att sprida kunskap om Kaukasusområdet”, sina ”studier av kaukasiska språk och uppbyggnaden av forsknings- och undervisningsmiljöer inom Kaukasusstudier”.
–We need to be strategic, pragmatic and organic in our way of thinking and make visible what we do, where we are going and how to get there, says Annika Olsson, head of department at K3 and the new chairperson of the International Advisory for Global Engagement at KS.
Hi Annika!What is the role of the International Advisory for Global Engagement at KS?
– We promote and support internationalisation activities in research and education that are sustainable from a GPS, K3 and US perspective but also in line with the University’s strategy, the agenda for global engagement and the strategic priorities of the faculty. We act as a node where we coordinate efforts at the faculty and make ongoing collaborations in the organisation visible.
What kind of questions are you handling in the advisory board?
– We have recurrent questions that concern different exchanges in education and research and for incoming and outgoing students. Then there are questions about research and how we work internationally with research exchange, both established collaborations with departments and with other universities around the world. Finally, we have questions regarding the individual researchers and their networks, both at the departmental and individual level.
What will be the main focus this year?
– This spring, we have been asked by the dean to develop the strategic priorities of KS for internationalisation. We need to promote internationalisation activities in research and education which are in line with the University’s strategy, the agenda for global engagement and the strategic priorities of the faculty. The new strategy should be ready by summer 2022.
– We have also defined three key words for our future work: we should work strategically, pragmatically and organically. Strategic means identifying areas or universities that are important to us as a faculty or department, educationally and in research and collaboration. We should work pragmatically in terms of; where does our funding come from, where are the decisions made, what decisions can be made by the University, what is controlled by the EU, and what does the world situation look like? We also need to be organic in our way of collaborating. Some researchers start with small networks of contacts, which eventually become an institutional exchange.
For more information about the International Advisory for Global engagement, contact Annika Olsson or any other member of the advisory (see the list below).
FACTS
The International advisory board at KS will:
promote internationalisation activities in research and education in line with the University’s strategy, the agenda for global engagement and the strategic priorities of the faculty
commission cases related to internationalisation to the dean
provide consultation in matters regarding internationalisation at the faculty
act as a link between the Advisory Board for Global Engagement and the faculty
have an ongoing dialogue with the dean, the Faculty Board and the departments.
International Advisory for Global Engagement at KS consists of:
Chairperson – Annika Olsson (K3)
International officer – Niklas Nannskog
International Academic Coordinators for each department:
K3 – Daniel Gaffner
GPS – Lena Karlbrink
US – Helena Bohman
International Administrative Coordinators for each department:
I hope you all had the opportunity to relax and recharge, even though the winter holidays do not match the academic semester. I managed to spend some relaxing days with people that are close to me, which is not always easy in the pandemic circumstances we have become accustomed to.
Unfortunately, the increasing spread of the virus in recent weeks meant that some of you had to re-plan teaching and examination. I want to thank all of you who have done your best to manage this situation! At Malmö University we follow thoroughly the national rules and recommendations. Let us hope that this new period of remote work and more digital teaching will not be too long. It is important to remember that in general, those who get infected and are vaccinated do not become as ill as they did last year. There have been no changes in the vice-chancellor’s decision regarding traveling abroad, which means that all travels outside Sweden still need my approval as Dean.
You can read more about Malmö University’s Corona information here:
Below you can find an English summary of the decision from the faculty about teaching due to Corona:
At the Faculty of Culture and Society, the following applies from 12 January 2022:
Campus-based elements in teaching and / or examination can be temporarily rescheduled to digital alternatives in accordance with the Swedish Public Health Agency’s recommendations from January 12, 2022. This especially applies to theoretical elements and primarily until February 27, 2022. However, planned sit-in exams should not be rescheduled to digital form at the moment.
The course coordinator can, after dialogue with the program coordinator, propose which elements can be re-planned as digital activities with maintained quality. The re-planned elements must be approved by the head of department.
The course coordinator is responsible for notifying the students where changes are made. In connection with informing students, the course coordinator should also inform students that the university is open for those who need access to study places.
If exemptions from syllabi need to be made, the application for this must be submitted from the education coordinator to the faculty’s vice dean with special responsibility for first and second cycle education
Supplementary information, specific for each department, will come shortly from the heads of the departments.
I am a Dean at a large faculty, with about 350 employees, and I would like to be more available for questions, comments and perhaps chat with more of you. The newsletter is one form of contact, and I always appreciate your feedback on it by email. Thank you! However, I was looking forward to spending more time at the open areas on floor 7 this year. Right now, this is unfortunately not possible but if you see me there in the future, drinking coffee or working – please do not hesitate to contact me.
We have some new colleagues at the Faculty level. A warm welcome to Pia Häggblom, new Research Liaison Officer (forskningshandläggare) at KS. She is the substitute for Ewa Lantz, while she is on parental leave. Also a warm welcome to Lars Ola Nilsson, new Research Liaison Officer (forskningshandläggare) at Grants Office who will be working with KS’ research applications. I hope you both will enjoy your new working environment.
Finally, I would like to remind you to nominate candidates to the nomination committee (valberedning) at the Faculty. The task of the nomination committee is to nominate members to the Faculty board and to university or Faculty-wide groupings.
Members of the nomination committee must:
Be permanently employed as a teacher at the Faculty of Culture and Society
Have a broad knowledge about the Faculty
Have the ability to look after the common interests and activities at the Faculty
Have a good knowledge about the education and research interests and activities at the Faculty
Please send your nomination with a short motivation to Helene.waldeck@mau.se no later than February 1 and mark your email with “nomination to the nomination committee”.
Unfortunately, we could not have our Christmas party as planned last year. We hope that the situation looks better this spring and therefore we already now would like to invite you all to our spring party on April 28, 17:30 at Slagthuset. More information will come!
Även under 2021 har vår verksamhet och livet omkring oss gått i pandemins tecken men tack vare vaccineringens framfart har det även dykt upp flera höjdpunkter under året.
Vi har med glädje kunnat fira såväl nya professorer som doktorander. Studenter har tagit examen. Våra kollegor har även fått fina utmärkelser under året som har blivit uppmärksammade och en annan höjdpunkt är att undervisningen har kunnat återgå till Campus mer och mer. Det blev ingen julfest – men vi vill välkomna till en vårfest! Mer om det nästa år.
Jag vill verkligen tacka er alla för era enastående insatser under detta utmanande år.
För att visa vår uppskattning ber vi er hålla särskild koll på er mailkorg den 21 december, då julklappen från dekan och prefekter förväntas komma.
Vi vill önska er alla en härlig ledighet och ett gott nytt år! Jag ser fram emot att ta nya friska tag år 2022.
Vänliga hälsningar
Rebecka Lettevall
Information in English
Thank you all for an exciting year 2021!
Also in 2021, our activities and life around us have been marked by the pandemic, but thanks to the progress of vaccination, we also had several highlights during the year.
We have been happy to celebrate both new professors and doctoral students. Students have graduated. Our colleagues have also received great awards during the year which have received attention, and another highlight is that the teaching has been able to return to Campus more and more. There was no Christmas party – but we want to welcome you to a spring party! More on that next year.
I really want to thank you all for your outstanding efforts during this challenging year.
To show our appreciation, we ask you to keep a special eye on your mail on December 21, when the Christmas present from the dean and heads of departments is expected to arrive.
We wish you all a wonderful holiday and a happy new year! I look forward to begin 2022 with new energy.
Kommunikationsavdelningen erbjuder stöd och service för fakulteter och institutioner inom följande ansvarsområden: forskning, press och samverkan, studentrekrytering och utbildningskommunikation samt internkommunikation. Fakulteten för kultur och samhälle har fyra kommunikatörer knutna till sig. Vi har idag fått möjlighet att presentera oss här på KS Fakultetsnytt.
KS kommunikatör för forskning, press och samverkan
Jag heter Ellen Albertsdóttir och jag jobbar med forskningskommunikation och pressfrågor för KS. Det betyder att jag jobbar med att synliggöra forskningen vid KS för externa målgrupper. Jag jobbar bland annat med nyheter, debattartiklar och webb. Det är både roligt och utmanande!
Kontakta mig gärna om du är nyfiken på hur du kan jobba med forskningskommunikation. Några gånger passar det bäst med en debattartikel och andra gånger blir det en nyhet på webben eller ett pressmeddelande. Ibland är det bästa ett inlägg från ditt eget konto på Linkedin eller Twitter.
Detta är några vanliga kriterier som bidrar till högt nyhetsvärde:
Nya rön eller nya forskningsbaserade perspektiv på en aktuell och angelägen fråga.
Ovanliga, oväntade eller till och med dramatiska resultat eller slutsatser. Om du har ett stort material eller långa tidsserier ger det extra tyngd.
Allmänintresse. Om din forskning har stort allmänintresse och berör många höjer det nyhetsvärdet.
Bildmässigt. Inkluderar din studie bra bilder eller berör din forskning ett område som är bildmässigt? Om du har unika bilder från fältet eller från miljöer som inte kan återskapas så kan det bli extra intressant för medier att rapportera.
Exklusivitet. Om du har nya intressanta resultat kan vi erbjuda en redaktion att få publicera först.
KS kommunikatör för studentrekrytering och utbildningskommunikation
Jag heter Maria Crona och är enhetschef med huvudansvar för studentrekrytering och utbildningskommunikation. Jag är också tf fakultetsrepresentant för KS för frågor som gäller studentrekrytering. Ny person kommer att presenteras i början av nästa år.
Vårt uppdrag är att synliggöra Malmö universitet och dess utbildningar gentemot presumtiva studenter och bidra till ökat söktryck. Vi ansvarar också att förmedla relevant information till innevarande studenter.
Detta är några av de kanaler som vi använder för att fullfölja vårt uppdrag.
Huvudredaktörer för Studentwebben, utbildningsingången och utbildningssidor på både sv och eng
Ansvarar för innehållsproduktion Facebook, Instagram, Snapchat
Studentnyhetsbrev och veckoanslag i Canvas
Studentrekryterande mässor och events som t ex Öppet hus, Malmöfestivalen och Teknikdagen
Kampanj – koncept, produktion och mediaplanering I dialog med fakultets/institutionsledningar görs prioriteringar av vilka program som behöver särskilda satsningar
Internationella studenter adresserar vi genom en uppdaterad webb och i sociala medier. När det gäller studentrekrytering så samarbetar med kollegor på International Office som har huvuduppdraget för internationell studentrekrytering.
Varje år har vi dialog med fakultetsledning om vilka program som behöver extra stöd för att öka studentrekrytering. Utifrån de behoven gör vi sedan en kampanjplanering. Vi hjälper till med att ta fram redaktionellt innehåll på enskilda programsidor. Det kan vara i textformat eller med en film där student, alumn eller programansvarig lyfter fram programmets inriktning. Har du behov av stöd i frågor kring studentrekrytering börja gärna med att kontakta mig.
Jag heter Annica Zetterlind och är KS fakultetskommunikatör. Jag bistår fakultet och institutioner i er interna kommunikation. Min ambition är att arbeta nära verksamheten för att kunna fånga upp frågor där det behövs kommunikativt stöd.
I samarbete med chefer och medarbetare arbetar jag för att:
Öka kännedomen om det som händer i verksamheten i olika interna kanaler såsom det centrala nyhetsbrevet, KS Fakultetsnytt och medarbetarwebben.
Öka kännedomen om olika projekt och plattformar internt.
Vid behov genomföra olika typer av kommunikationsinsatser som bidrar till bättre intern kommunikation.
Stödja och ge rådgivning i olika interna kommunikationsfrågor såsom
kommunikativt ledarskap
förändringskommunikation
kriskommunikation
internt varumärkesarbete.
Kontakta gärna mig om du har en fråga eller är i behov av stöd inom något av ovanstående områden. Du kan även kontakta mig om du har en kommunikationsfråga och inte vet vem du ska vända dig till, då kan jag lotsa dig till rätt person.
KS kommunikatör för internkommunikation –språkstöd
My name is Anna Jaakonaho, and I am here to support you in your internal communication with a particular focus on English language matters. In practice, this can mean:
increasing information availability and accessibility in the faculty’s channels
when needed, assisting in the efforts to create an inclusive, equal, and attractive workplace for all employees
when needed, mapping out and spreading awareness of the communication needs within the international staff
providing general language support to the faculty’s staff.
I am happy to discuss and answer any questions regarding how we can support KS in these issues.
På medarbetarwebben hittar du mer information och stöd för din kommunikation. Här finns bland annat mallar och presentationer, instruktioner, information om översättning, webb-shop och kontaktpersoner.
Har du en fråga kan du alltid kontakta kommunikationssupporten: kommunikation@mau.se
Ulf Zander har varit ordförande för KS Fakultetsstyrelse sedan 2016. Snart påbörjas perioden för val till fakultetsstyrelserna och i april kan det vara dags att lämna över taktpinnen till någon annan.
Ulf Zander, professor i historia. Foto: Kennet Rouna.
Hur skulle du vilja summera de senaste sex åren som Fakultetsstyrelsens ordförande?
− Den största förändringen är att det har blivit en mycket mer kollegial verksamhet i Fakultetsstyrelsen. När jag tillträdde var det ganska få ärenden som var sådana som vi fattade beslut om. Efter hand har de blivit allt fler och det har ju också förändrat både det konkreta arbetet och sättet som Fakultetsstyrelsens ledamöter behöver tänka på. Till exempel så har vi fått ett allt större budgetansvar och då måste man sätta sig in i de större frågorna som inte bara handlar om pengar utan om vad vi ska satsa på inom utbildning och forskning. Hur hittar vi avvägningar? Hur många program och kurser ska vi ge? Vilka andra prioriteringar behöver göras vid ett universitet jämfört med en högskola?
Vilka frågor har varit viktiga att driva?
− En viktig fråga initialt handlade om Niagara, om arbetsplatsen, ombyggnationen och hur det skulle fungera. Den har klingat av efter hand men återkommit lite då och då under pandemin. Övergången från högskola till universitet och de förändringar det innebär har varit en annan stor fråga. En tredje återkommande fråga har varit fördelningen av studentpengen. Inte alla utbildningar på KS har låg studentpeng men ganska många så då blir det en uppgift för Fakultetsstyrelsen att försöka hantera på bästa sätt.
Vad är viktigt att tänka på framöver?
− Det är viktigt att komma ihåg att stanna upp och titta framåt, att inte fastna i ärenden som kommer på varje möte, speciellt i det här skedet då Malmö universitet håller på att formas till ett framgångsrikt universitet. Annars tror jag att det är viktigt att hitta balansen mellan undervisning och forskning, men också att skapa en sund ekonomi. Som på så många andra fakulteteter så innebar pandemin tuffa utmaningar och jag kunde se hur personal på alla nivåer slet oerhört hårt för att få den dagliga verksamheten att fungera. Det är en utmaning att kunna gå från en pärs och ändå komma ut i något positivt. Vi behöver hitta en välfungerande ekonomi för att kunna våga ta vissa steg framåt.
Du har ju haft en kanske lite ovanlig roll som extern ordförande i Fakultetsstyrelsen, hur tycker du att det har fungerat?
− Nackdelen är att det tar längre tid för en extern ordförande att sätta sig in i arbetet. Man behöver skaffa sig kunskap om fakultetens olika verksamheter och hur de fungerar, och det tar tid. Fördelen är att man inte är inblandad i den dagliga verksamheten. Som extern kan jag vara den personen som står utanför och säger, nu tror jag att vi har flera olika förslag här. Hur hanterar vi det på bästa sätt? Jag upplever att det är nyttigt med blicken utifrån och vi har ju även andra ledamöter som kommer från branscher som inte är universitetet. Det har varit väldigt välgörande för arbetet i Fakultetsstyrelsen.
Vilket är ditt råd till en framtida ordförande?
− En av de viktigaste uppgifterna är att hitta vägen framåt när man sitter i de här ibland väldigt akuta situationerna som måste hanteras, men samtidigt försöka vara den som kan rikta blicken uppåt och framåt. Vi måste hantera allt som ska vara klart helst i förrgår men även det som ska hända om fem år, det är jätteviktigt. Och det är det bästa rådet tror jag, att orka ha båda de synsätten och också kunna hjälpa ledamöterna i fakultetsstyrelsen att tänka framåt och emellanåt påminna om att man inte bara är representant för sitt ämne eller sin institution utan för hela fakulteten. Där tror jag det är viktigt att en ordförande kan gå in och just klargöra – jag förstår att ni från olika institutioner ser det så här eller så här, men om vi försöker lyfta blicken, hur blir det bästa möjliga för fakulteten.
Perioden för val till fakultetsstyrelserna infaller mellan 16 december 2021 och 16 januari 2022.
Vilken fantastisk intensiv högtidsvecka vi hade förra veckan!
Under högtidsveckan firar vi våra akademiska framgångar på många olika sätt! Ett exempel är installationsföreläsningar av fakultetens tio nya professorer – om du missade någon så kan du titta i efterhand här. Det var många som uppskattade den korta och rappa formen för årets föreläsningar under glimrande moderering av prodekan Magnus Nilsson.
Mycket annat hände också under veckan – exempelvis lyftes fredstanken fram i ett samtal där Humanium Metal hamnade i fokus – ni vet, den metall som tillverkad av insamlade illegala vapen som smälts ner så att den kan formas till annat än vapen, till exempel doktorsringar vid Malmö universitet! Därför var det särskilt roligt att Anders Kompass, ordförande för Individuell Människohjälp (IM), kunde vara med i ett av samtalen. Fakultetens hedersdoktor från 2020 professor Pascal Lefèvre kunde äntligen hålla sin föreläsning, och veckan avslutades med promoveringen av tio nya doktorer och installering av tio nya professorer – ovanligt många eftersom förra årets högtid sköts på framtiden. In i det sista rådde det osäkert kring hur många som skulle kunna delta i årets högtid på Malmö Live, men det blev ganska många till slut, och jag hoppas verkligen att alla som önskade kunde få plats, och att ni hade riktigt roligt!
Tio nya professorer installerades på Fakulteten för kultur och samhällePromovering av nya doktorer vid Fakulteten för kultur och samhälle
Förra veckan fick även vår kultursamverkan en tydlig plats och kropp, och vi presenterade en arena för samtal. Ida Börjels och Kettil Kasangs hörspel Ekonomiskan som orakel – om ensamhet, retorik och kärlek fick sin urpremiär på Malmö universitet inför en publik med såväl medarbetare som andra intresserade. Som jag ser det så är ekonomiskan ett språk som sprider sig långt utanför ekonomins domäner och som Ida Börjels språk synliggör. Det följdes av en paneldiskussion där Patrik Hall tillsammans med mig medverkade från KS, Mats Benner från Lund och Synne Myreböe från Oslo. Hörspelet gestaltar en situation som på samma gång är komisk och tragisk med absurditeten att alla väntar på något utan att veta vad det är. Hörspelet visar hur kultur kan bidra med andra perspektiv på hur vi ser på oss själva och det som är oss bekant, och att kultursamverkan är viktigt för akademin. Om du blir nyfiken på hörspelet eller diskussionen så kolla här.
För min personliga del var det en mycket givande vecka – först och främst för att det är värdefullt att se hur mycket intressant och nyskapande forskning som finns på KS. Men faktiskt också för att jag fick chans att träda fram som forskare i min installationsföreläsning, och sedan i panelsamtalet efter hörspelet, något jag inte alltid får möjlighet till som dekan.
Under högtidsveckan delades även utmärkelser ut och här visade KS framfötterna – kul! Jag vill gratulera Benedikte Borgström som tilldelades lärosätets pedagogiska utmärkelse 2021 och Inge Eriksson som i efterhand fick mottaga motsvarande pedagogiska utmärkelse för 2020. Roger Johansson fick utmärkelse för framgångsrikt samverkansnyttiggörande och innovationsarbete och Birgitta Magnusson fick utmärkelse för särskilda insatser inom stöd och service. Årets avhandling för 2020 tilldelades Christina Hansen men utdelades först i år! GRATTIS till er alla! Det känns roligt att era insatser syns och uppmärksammas!
Samtidigt med högtidsveckan galopperade vår verksamhet fram i vanlig ordning! Fakultetsstyrelsen hade möte där prefekterna presenterade institutionernas förslag kring verksamhetsplaner och fakultetens representanter i strategigruppen samlade in tankar och idéer. Apropå den, så vill jag gratulera Helena Bohman som ny ledamot i KS valberedning. Tillsammans med Bo Reimer och Patrik Hall kommer Helena bland annat att ta fram förslag till lärarrepresentanter till KS nya Fakultetsstyrelse. Glöm inte anmäla dig om du är intresserad! Alla har möjlighet att skicka in förslag på lämpliga kandidater på adressen valberedning.ks@mau.se senast den 29 oktober. Skriv en kort motivering kring varför personen ifråga skulle vara lämplig. Valbara är lärare som är anställda till minst 50 procent vid Malmö universitet och har anställning som överstiger två år räknat från mandatperiodens början. Med lärare menas i detta sammanhang professorer, biträdande professorer, universitetslektorer, biträdande universitetslektorer samt universitetsadjunkter.
Jag vill också välkomna prefekt Kerstin Sandell som ny representant från fakulteten i Rådet för samverkan. Lycka till med detta viktiga uppdrag.
Slutligen ett stort grattis till professor Pille Pruulmann Vengerfeldt, som har blivit invald i styrelsen för European Communication Research and Education Association (ECREA) under perioden 2021-2024. KS har många framgångsrika forskare som uppmärksammas långt utanför vårt universitet, och det gläds vi verkligen åt!
Author: Per-Anders Hillgren, professor and researcher within the platform Collaborative Future-Making.
To stimulate and develop new research, the Faculty of Culture and Society supports four research platforms. Collaborative Future-Making (CFM) is one of them and it has been funded by the faculty for three years now. CFM explores how to envision inclusive and sustainable ways of living and thriving together. This is done through prototypes and discussions where people from all sectors of society are involved. CFM is a multidisciplinary group of researchers with backgrounds in the humanities, design, and social sciences.
During the pandemic we noticed a paradox – despite being forced to be physically distant, many of our research activities in the CFM became much more intimate, engaged, and personal. For example, within the “Grief and Hope in Transition” project people living in rural Skåne were invited to online workshops where they painted things that they might miss, wanted to remember, or were ready to let go of in the transition to a post carbon society. They were requested to pick things that concerned them and that were rooted within their own lived everyday experience. The particular format allowed the participants to zoom in and out between more concentrated painting activities, engaged reflections on potential losses, and collective attempts to carry loss into more hopeful engagements. Whereas different studies have shown that people find it hard to engage in longer discussions about the negative effects of climate change, this was not the case here. These sessions felt alive, intimate, vivid, and sparked elaborate conversations on difficult and troublesome questions of climate change and grief and hope. Many of the participants expressed that they had been missing a forum like this.
Professor Per-Anders Hillgren. Photo: Håkan Röjder.
Another example of research activities that came “alive”, despite the online format, was the “Co-becoming in the Pluriverse” seminar series where Lizette Reitsma and our guest PhD student Nicholas Toretta played a major role. The series was enriched from their long engagements with decolonial scholars and community members from both Sapmi and the Penan community of Long Lamai in Borneo who generously shared experiences and reflections of oppression, complex dilemmas and more successful cases of decolonization. For example, how an art exhibition at Umeå University centering around the eight Sami seasons worked as an eye opener for people that have not previously engaged in Sami culture. Or how the people in Long Lamai struggle to find a way forward for their community without being caught in Western understandings of progress and development. This seminar series was also accompanied by “the River”, an online learning process for people interested in deepening their knowledge about how to decolonize their own projects. The River gathered researchers and activists who set out on a very emotionally demanding, but also rewarding journey, where the participants had to understand their own complex and multiple identities and how to carry their power and privileges. During the process many small things we take for granted in everyday life surfaced with new meanings. For example, how to understand the entanglement of the professional and the private? How to root yourself and your work in diverse settings? Or how to engage in a conversation with others to learn? The latter might be considered as a basic skill for academics, but within the River it rather emerged as something in need of much more attention, reconsideration, and care.
The online activities within CFM have also engaged public organisations and civil society.
For example the research project on “Transitioning towards sustainable water and waste management in a Swedish public organization” adapted to the format by co-developing an innovation and learning lab focused on digitalization. The aim of this lab was to engage cross-organizational innovation in relation to waste and water management in a Swedish public organization. One interesting and unexpected outcome, was an engaged discussion about creating a new narrative for innovation in the public sector as it applies to sustainability and other complex challenges. During the Autumn and Spring we also managed to hold a couple of workshops specifically focused around the concept of ‘integration’ – something that is complex and politically problematic for many, but through engaging people from the County Administrative Board, as well as civil society, and researchers, we were able to open up the concept as a means to consider new ways to imagine this policy area. Those online workshops, along with other seminars we organised, became the beginning of what we’re – for want of perhaps a better name right now – calling the ‘Future-Making Academy, where we use a collaborative focus on an imagined future as a starting point to help policy folk, civil society, and others to think outside the limitations of the present so as to perceive more sustainable ways of living and organising society.
Nu planeras en ny omgång kurser inom uppdragsutbildningen Anna Lindh Academy med start i mars 2022. Deltagare den här gången är ledare, chefer och sakkunniga som arbetar i organisationer inom offentlig sektor.
Malmö universitet har sedan 2014, tillsammans med stiftelsen Anna Lindh Academy, erbjudit ett unikt ledarskapsprogram med fokus på mänskliga rättigheter. Sedan december 2020 vidareutvecklar Malmö universitet det framgångsrika utbildningskonceptet helt i egen regi. Viktigt för Malmö universitet är att med samma höga vetenskapliga förankring och i samma anda driva projektet vidare, till värnande av mänskliga rättigheter och demokrati i en allt mer komplex värld.
– Vi är otroligt stolta säger Anna Nilsson, projektledare för Anna Lindh Academy, vi planerar att starta fler kurser under det kommande året och även fortsättningsvis, som riktar sig till deltagare från näringsliv, offentlig- och idéburen sektor.
Anna Nilsson, projektledare för Anna Lindh Academy
Målet med Anna Lindh Academy är att skapa hållbara attraktiva utbildningar kring värdebaserat ledarskap med fokus på mänskliga rättigheter och ett vetenskapligt förankrat innehåll. Anna Lindh Academy drivs på Fakulteten på uppdrag av rektor Kerstin Tham under ledning av dekan och ordförande Rebecka Lettevall. Utöver projektledare Anna Nilsson arbetar även en projektgrupp av lärare och administratörer med att utforma uppdragsutbildningen till en unik kurs. Precis som tidigare och även fortsättningsvis kommer utbildningen innefatta examination med möjlighet till poäng på universitetsnivå.
– Ett övergripande mål är att stärka Malmö universitets värdegrund med stöd av de värden som Anna Lindh och därmed Anna Lindh Academy står för, säger Anna Nilsson.
Just nu utvecklas också parallellt en ansökan som utlyses av Svenska Institutet, VINNOVA och SIDA om att bedriva ett globalt ledarprogram i världsklass. Även om konkurrensen sägs vara mycket hård, har en skrivargrupp av forskare och lärare från Fakulteten utformat en bra första ansökan, som de hoppas går vidare till nästa steg. Om ansökan kommer vidare skulle detta betyda att Malmö universitet får möjligheter att utarbeta ytterligare ansökningar om medel för att vidareutveckla arbetet med Anna Lindh Academy.
– Förhoppningsvis kan vi med hjälp av dessa projektmedel ta det globala arbetet till nästa nivå – men för tillfället har alla medarbetare som jobbar inom Anna Lindh Academy fullt upp, då både projekt, uppdragsutbildning och ansökan arbetas fram i en rasande fart, säger Anna Nilsson.
KS gläds åt att kunna installera tio professorer på Fakulteten under årshögtiden 2021. Eftersom det är fler än de föregående åren har KS i år valt att ändra upplägget på installationsföreläsningarna. Vi kommer att samla alla installationsföreläsningar till tre förmiddagar där varje professor intervjuas, föreläser och svarar på frågor under totalt 30 minuters tid. Alla professorer har dessutom möjlighet att hålla en längre föreläsning längre fram på läsåret.
Ladda ner dokumentet nedan för att se hela veckans föreläsningar och en länk till kalenderhändelsen.
Moderator är prodekan Magnus Nilsson. Alla åskådare har under föreläsningen möjlighet att ställa frågor till professorn via moderatorn, som du skickar in till magnus.nilsson@mau.se
Alla installationsföreläsningar hålls i hörsal B1 på Niagara som max får ta in hälften av platserna, dvs totalt 45 personer, p.g.a smittrisken. Ingen föranmälan krävs, men observera gärna att antal platser är begränsat.
Under högtidsveckan och under KS föreläsningar kommer även en stor internationell konferens att äga rum i Malmö. Den svenska regeringen och statsminister Stefan Löfvén har bjudit in internationella stats- och regeringschefer från 50 olika länder till Malmö. Detta unika arrangemang kring Internationellt forum för hågkomst av Förintelsen och mot antisemitism gör att stora delar av Malmös gator kommer att spärras av. Tänk gärna på att åka lite tidigare om du vill ta dig till Niagara. Här hittar du mer information om avspärrningarna https://polisen.se/malmoforumet
Vi ser fram emot KS installationsföreläsningar och hoppas att många har möjlighet att delta – antingen fysiskt på plats eller digitalt.
Välkommen!
Information in English:
KS is delighted to be able to install ten new professors at the Faculty during the Annual Academic Celebration 2021. Because there are more professors to install than previous years, KS will change the format of the inaugural lectures this year. All lectures will be scheduled on three days, where every professor get an interview, gives a lecture and answers questions during 30 minutes. Additionally all professors have to possibility to give a longer lecture later during this autumn semester.
Download the document below to see the whole week’s lectures and a link to the calendar event. (In Swedish only)
The moderator is pro dean Magnus Nilsson. During the lecture all viewers can send questions to the professor through the moderator to magnus.nilsson@mau.se
All lectures will be in auditorium B1 in Niagara which can take half of the places at the moment, which is 45 people because of the risk of infection. There is no registration required, but please observe that we just have the possibility to welcome 45 people.
During this week and also during the lectures there will be a big internationell Konferens in Malmö. The Swedish government and the prime minister Stefan Löfvén have invited international heads of states and governments from 50 different countries to Malmö. This unic arrangement around the Internationellt forum för hågkomst av Förintelsen och mot antisemitism (international forum to remember the holocaust and against anti-semitism) causes that many streets of Malmö will be shut off. Please leave a bit earlier if you want to visit the lectures live on Niagara. Here you can find more information about the restricted areas https://polisen.se/malmoforumet
We are looking forward to all inaugural lectures at KS and hope that many of you take the possibility to join – either physically on Niagara or digital via link.