Seminarieserien anordnas inom ramen för forskningsmiljön Estetiska Kunskapsformer (ESK) vid institutionen för Kultur, Språk & Medier (KSM), Malmö universitet. Seminarierna är öppna för alla intresserade så sprid gärna informationen. Avsikten är att erbjuda två seminarier per termin framöver med såväl internationell som lokal forskning. Kontakt: ann-mari.edstrom@mau.se
ESK #1 Gissa vad som händer när beatet går på? Jag rhymar som en queen jag är på högsta nivå.
18 september kl. 14-16: https://mau-se.zoom.us/j/67579056513
Föreläsning med Camilla Jonasson fil. dr. i musikpedagogik, adjunkt vid KSM, Malmö universitet, och rocktrummis.
”Föreläsningen utgår ifrån musikpedagogiska studier från 2015–2020 där jag ur ett sociomateriellt perspektiv med hjälp av aktörnätverksteori (Latour) och feministiska materialister (Haraway, Barad) har studerat tjejers och transpersoners (ålder 13–19 år) tillblivelser som musikskaparhybrider och lärande människor i musikteknologiskt präglade lärmiljöer där jämställdhet står högt på agendan. Föreläsningen avslutas med en presentation av pilotprojektet The Urban Expanded Classroom: Education and Learning within and through the City som är ett samarbete mellan Malmö universitet och NYU Steinhardt i New York och två planerade Internationella webinarier som görs i syfte att lyfta kreativitet, estetik, lärande, hållbarhet och materialitet. Denna del av presentationen görs av mig och Pär Widén, lektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet.”
Jonasson, Camilla (2020). ”Jag har också rätt att ljudsätta världen”: Om tjejers och transpersoners tillblivelser som musikskapare i musikteknologiska lärmiljöer. Diss. Lund: Lunds universitet. https://portal.research.lu.se/ws/files/78361845/Jag_har_ocks_r_tt_att_ljuds_tta_v_rlden.pdf
ESK #2 Deleuze och jag – en virtuell kärlekshistoria som aktualiserades i forskning
20 november kl. 13.15-15: https://mau-se.zoom.us/j/64461089855
Föreläsning med Annika Hellman, biträdande lektor i bild och lärande, KSM, Malmö universitet.
”En presentation av mina bildpedagogiska studier från 2013–2020, där jag har använt Deleuze och Deleuze & Guattaris filosofi som teoretisk utgångspunkt. Föreläsningen fokuserar på hur ett posthumanistiskt perspektiv kan tas i bruk för att synliggöra betydelsen av fantasi, fabulering och estetiska drivkrafter. De olika forskningsstudierna kopplas ihop genom det teoretiska ramverket, och konkretiserar vad ett sådant ramverk kan få för konsekvenser. Det handlar, som Deleuze uttrycker det, om: …’the power of acting, for the body and mind alike’ (Deleuze, 1988, s. 49).”
Deleuze, G. (1988). Spinoza, practical philosophy. San Francisco: City Lights Books.