Gemensamma strukturer ger bättre möjligheter för gränsöverskridande samverkan

Författare: Maria Wiktorsson, KS Vicedekan/Universitetslektor

I förra KS fakultetsnytt fick vi positiva nyheter om uppåtgående söksiffror till höstens ansökningsomgång. Det är väldigt trevligt att se att vi har flera utbildningar representerade bland de mest välsökta på Malmö universitet, både program, campuskurser och distanskurser.


Just det faktum att KS har ett diversifierat utbud av kurser och program, utbildningar på engelska och svenska, utbildningar på campus, distans och i hybridformat gör att vi har ett bra utgångsläge när det gäller att hantera framtida förändringar vad gäller t.ex. sökmönster. Men samtidigt är det, som Magnus skriver, viktigt att vi fortsätter att utveckla och konsolidera vårt utbildningsutbud inom ramen för arbetet med våra sammanhållna och gränsöverskridande kunskapsmiljöer.

En del av det framåtsyftande arbetet handlar om att utveckla gemensamma former för våra utbildningars struktur. Med likartade strukturer underlättas samarbeten kring gemensamma kurser av olika slag, t.ex. kurser på avancerad nivå som relaterar till pågående gränsöverskridande forskning. Likartade strukturer ger också bättre möjligheter att samverka kring fristående och valbara kurser för att kunna utveckla fler kurser att erbjuda som valbara kurser både inom kandidat- och masterprogram, men även för att fortsatt kunna utveckla och erbjuda ett diversifierat utbud och möta en efterfrågan på kurser för yrkesverksamma eller för bildning och livslångt lärande mer generellt.

Annat på gång inom utbildning:

Utbildningsnämnden har gjort sin årliga bedömning och rangordning av sökande till Malmö University Master Scholarship (MUMS), dvs. de stipendier som finns för avgiftsskyldiga studenter som antagits till utbildningar på avancerad nivå. Av 106 ansökningar föreslogs sex studenter erbjudas stipendier inom ramen för de 920 000kr som KS har tilldelats för ändamålet. Det är många underlag att läsa och bedöma men samtidigt ger arbetet väldigt intressanta inblickar i den bredd av erfarenheter, förväntningar och framtidsplaner som våra sökande internationella studenter har. Och det är tydligt att vi når ut brett internationellt med våra utbildningar.

Arbetet med den första cykeln av de egeninitierade externa granskningarna löper vidare. Vi är nu inne i det nästsista av cykelns sex år och många av våra utbildningar är redan granskade med gott resultat. Under våren granskas Statsvetenskap: Politik, organisation och ledning på GPS och det är snart dags för dialogmöte med de externa bedömarna. Till hösten har vi tre granskningar på gång: Political science: Global politics and societal change (GPS), Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering (US) och Visuell kommunikation (K3). Processen med dessa är initierad och externa bedömare är under utseende.

Slutligen kan jag meddela att det pedagogiska meriteringssystem för lärare som jag har skrivit om tidigare nu är på gång. Rektor förväntas ta beslut före sommaren, så håll ögonen på universitetets nyhetsbrev för mer information efter att beslut är taget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *