Många frågor och svar under öppet ”Covid-19”-möte

Engagerat samtal vid öppet ”Covid-19” möte mellan universitetsledningen, dekan och medarbetare vid Fakulteten för kultur och samhälle

Öppet lunchmöte för medarbetare på KS, torsdag 26 november 2020
This information will soon be available in English.

Rektor, prorektor, dekan och universitetsdirektör inledde mötet med att tackade alla för de stora insatser och engagemang från medarbetare som gjort stora insatser med att ställa om verksamheten digitalt. De lyfte vikten att lyssna på medarbetare, vad är viktigt framåt för att bygga långsiktighet, hållbarhet och finns det något som universitetet kan göra för att underlätta bördan? Att betona den fysiska distansen, inte sociala. Vi fick också medskicket att SUHF konstaterat att lärosäten genomfört omfattande arbete för att minska smittspridning och samtidigt kunna genomföra verksamheten.

Några av de frågor som lyftes under mötet

  • Bra satsning med aktivitetsutmaningen, extra viktigt planera in fysisk rörelse när man arbetar framför skärmen hemma. Kan den fortsätta hela Corona-tiden?
  • Flera frågor lyftes om behovet av tydliga regler om hur använda kamera hemma. Önskemål om att få beslut om krav på kameran på vid föreläsningar. Om det kommer beslut om digital tentamen med möjlighet använda övervakning via kamera önskar lärare få hjälp av tentavakter med flera att övervaka. Konstaterades att detta är frågor som universitetet arbetar med, beredning pågår av nytt underlag till beslut. Dock noteras att det inte är möjligt för tentavakter att lösa alla behov om det blir en situation med behov av digital övervakning , fler kan behöva bistå i detta arbete t ex från fakultetens kansli. Det beror förstås även på omfattningen.
  • Det noteras även problem med att alla studenter inte har tillgång till webbkamera, inte heller tillräckligt med nätuppkoppling. Det är också en anledning till att universitetets byggnader är öppna för studenter.
  • På frågan om tiden för hantering av Disciplinärenden  kan kortas noteras att arbetet görs så snabbt möjligt och att man arbetar med frågan. Begripligt att det innebär stress för alla när ärenden drar ut på tiden.
  • Fråga kom även upp om ergonomiska hjälpmedel. Det finns möjlighet till terminalglas för den som har ögonproblem, möjlighet finns även att låna större skärm

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *