Seriepedagogisk kongress

Den 25 januari 2018 genomförde mötesplats:serier en seriepedagogisk kongress, med inbjudna lärare från Bryggeriets Gymnasium, Serieskolan vid Kvarnby Folkhögskola, Fridhems Folkhögskola* Malmö Universitet, Kulturskolorna i Malmö och Hässleholm och frilansande seriepedagoger.
Kongressen inleddes av anföranden av Amalia Alvarez och Gunnar Krantz och därefter vidtog en workshop, ledd av Saskia Gullstrand med mål att inventera seriepedagogikens- och seriepedagogernas behov.

I Skåne är det idag möjligt att erhålla en sammanhängande utbildning i serieskapande från kulturskola, vidare genom gymnasial nivå, på folkhögskola och ända upp till studier på universitet. Denna samlade utbildningsväg är unik och det finns, vilket framkom på kongressen, redan exempel på serieskapare som går denna långa väg.
Till detta kan även läggas det seriepedagogiska arbete som sker inom ramen för skapande skola, på seriefestivaler, bibliotek, lov-verksamheter, museer och andra institutioner. Ett aktuellt exempel är Staffanstorps kommun, som genom Skapande Skola och Seriefrämjandets Serieförmedlingen nu ser till att samtliga elever i från förskola till högstadium, får ta del av serieundervisning under 2018. 

Behovet av seriepedagoger i Skåne är stort och stadigt växande. Samtidigt saknas, vilket tydligt framkom på kongressen, samordning och samverkan med möjligheter till utbyte och kunskapsöverföring; Att bättre förvalta intresset för seriepedagogik och möta den ökande efterfrågan från skolvärlden, att skapa naturliga mötesplatser för kollegialt utbyte och möjligheter till utbildning/fortbildning, något som också togs upp i den avslutande diskussionen med universitetslektor Margareta Melin, vetenskaplig ledare för bild på lärarutbildningen på Malmö Universitet. Kongressen resulterade även i att ett nätverk för seriepedagoger skapades  och avslutades i förhoppningen om en ny kongress  – och då gärna på nationell nivå.

*Fridhems Folkhögskola representent Daria Bogdanska, var under kongressen på Seriefestivalen i Angoulême.

Illustration: Gunnar Krantz

Seriepresentationer på K3


Välkommen till presentationer av aktuella serieprojekt på K3. Seminarierna hålls i K3 studio på Niagara, Nordenskiöldsgatan 1 i Malmö. 
Rum: NIC 0541 (K3 Open Studio)

Onsdag 7 februari kl.  10.15-12.00
The Co-Operator – A Comic about Advertisement in the Swedish Co-Operative Movement.

Onsdag 14 februari kl  10.15-12.00
Amalia Alvarez, Daria Bogdanska and Steve Nyberg, comics creators, K3
Introducing Three Comics Creators

Daria Bogdanska – Serietecknare


Daria Bogdanska, född i Warszawa och verksam i Malmö,  debuterade 2016 med Wage Slaves, en självbiografisk serieroman som skildrar invandrares villkor på den svenska arbetsmarknaden. Boken rönte stor uppmärksamhet från serieläsare, kulturvärld och politiska organisationer,  kommer i år att ges ut ytterligare i åtta länder och har blivit utvald att tävla om det stora priset i Sélection Officielle i Angoulême för bästa översatta seriebok.

Förutom att rita serier till bland annat Sydsvenskan, Arbetet, Arbetaren, Galago, är Daria lärare i serieteckning på Fridhems Folkhögskola. Hon föreläser även  om självbiografiskt serieskapande, den prekära generationens livsvillkor  och om facklig organisering runt om Sverige och i utlandet.

Under sin tid som medverkade i projektet mötesplats:serier kommer hon att arbeta på sin nya bok om den svenska bostadsmarknaden, återigen berättat ur ett personlig perspektiv. I denna vill Daria utforska och berätta om det hon kallar ”den prekära generationen” – unga vuxna med osäkra anställningsförhållanden och den första generationen som har det sämre än sina föräldrar samtidigt som den  i media presenteras som ”den curlade generationen”

I  boken kommer Daria försöka få svar på frågor som: 
Vad händer med en människa som är tvungen att flytta mellan tillfälliga boenden mer än tio gånger under bara några års tid på grund av bostadsbrist.
Vad arbetsmarknadens ”flexibilitet” betyder för ekonomiskt trygghet och psykiska hälsa idag.
Hur den nyliberala politiken påverkar vår vardag och är den tillfälligheten av alla aspekter av ungas liv, från relationer till arbetet ett frivilligt val eller inte, och hur hänger allt detta ihop.

Extra platser till masterclass i fanzines och artist books 31/1!

EXTRA UTLYSNING!

NYA PLATSER ÖPPNA I MASTERCLASS I FANZINES OCH ARTIST BOOKS FÖR YRKESVERKSAMMA SERIESKAPARE 31/1!

Vi har lyckats skapa två extra platser till vår populära masterclass i fanzines och artist books för yrkesverksamma serieskapare 31/1! Nu vill vi se din ansökan! Då tiden är knapp har vi förenklat ansökningsprocessen något:

ANSÖKAN SKA INNEHÅLLA:

– 3 exempelsidor ur din serie. Format: JPG, lågupplöst och anpassat för att läsas på skärm.

– Kort presentation av dig som yrkesverksam serieskapare, tidigare relevanta projekt och varför du vill delta i masterclassen. Längd: 250-500 ord (mellan en halv och en hel A4-sida).

– Kontaktuppgifter såsom mail, telefonnummer, länk till hemsida, onlineportofolio eller liknande.

Deadline för ansökan är 17/1-2018 kl 15.00. Ansökan skickas till saskia.gullstrand@mah.se.

MASTERCLASS I FANZINES OCH ARTIST BOOKS 31/1:

Självpublicerade serier är betydelsefulla både som konstnärligt uttryck och oberoende distributionsform inom serievärlden. Under denna masterclass utforskar vi produktionen av fanzines och artist books, med fokus på hantverk och formgivning.

Deltagarna gör en unik specialutgåva av en egen serienovell, vars inlaga trycks upp å förhand i 10 exemplar av mötesplats: serier. Under masterclassen prövar vi hur formgivning kan förhöja serieberättandet och stärka läsupplevelsen av ett fanzine. Vi tillverkar handgjorda omslag, liksom tar inspiration av artist books och experimentiell bokbindning. En mängd spännande material finns till hands för deltagarna under kursen, för att kunna skapa unika uttryck.

De färdiga serierna kommer att ingå i utställning på Grafiska Museet i Helsingborg våren 2018.

Handledare under kursen är Anna Sofie Morch Bendixen, serietecknare, redaktör för serieantologin Kniv Komix och grundare till fanzinefestivalen CPH Zine Fest.

Arrangör är mötesplats: serier.

VEM RIKTAR SIG MASTERCLASSEN TILL?

Professionella serietecknare som har ett konstnärligt intresse av att arbeta med formgivning och fanzines.

VILKEN TYP AV SERIE KAN JAG DELTA MED?

– 8-32 sidor.
– Novell eller kapitel / utdrag ur längre serie, som fungerar att läsas fristående.
– Serien får ha publicerats tidigare.
– Färg, gråskala eller svartvitt.

Vi kan trycka på papper som är maximalt i strl A3.

TID: Onsdag 31/1-2018 kl 9.00-17.00

PLATS: Sal A439, Orkanen, Malmö universitet

ANTAL EXTRA PLATSER: 2

OM MÖTESPLATS: SERIER

mötesplats: serier är en ny plats får olika aktörer som arbetar med serier; serieskapare, forskare, utbildningsanordnare, entreprenörer m.m. Projektets mål är ökad samverkan och gränsöverskridande utbyte regionalt, nationellt och internationellt.

mötesplats: serier drivs av Malmö universitet, med stöd av Region Skåne.

Masterclassen ingår i mötesplats: seriers arbete med behovet av seriearkiv och dokumentation kring serier i Sverige. mötesplats: serier bjuder in forskare, arkivarbetare, seriekonstnärer och seriestudenter till möten och workshops som belyser dagens serieproduktion, liksom startar dialog om framtidens seriearkiv.

Amalia Alvarez – serietecknare

mötesplats:serier har nu anställt tre serieskapare som kommer att arbeta inom projektet under en tremånadersperiod. Vi presenterar dem nu här på vår blogg.

Först ut är Amalia Alvarez,  serietecknare från ursprungsfolket Lickan Antai ifrån norra Chile. Hennes serier förmedlar ett starkt antirasistiskt och antisexistiskt budskap med klassperspektiv.

Amalia bor i Lund sedan 2001 och har hunnit med att få Sveriges Arbetares Centralorganisations civilkuragepris, arbeta fackligt med papperslösa arbetare, studera genusvetenskap och serieteckning och visuellt berättande på Malmö Högskola, och att publicera de trespråkiga serieböckerna ”Fem papperslösa kvinnors historier”, som bland annat blev belönad med Stora läsarpriset för Årets tecknade serie 2013, och boken ”Fem historier om prostituerande” (2016). Båda böckerna verkar inom genren socialrealism och baseras på verkliga historier. I den senaste är det de som själva kallar sig prostituerade som beskriver deras ”klienter” och vad det är som de egentligen vill köpa.

2017 medverkade hon som illustratör i ett projekt för ”minnet av det politiska våldet i Chile” som genomförts av forskare på Universidad de Chile, finansierat av Chiles utbildningsministerium, och 2015 medverkade hon som illustratör i ”Antirasistisk ordbok” som gavs ut av Antirasistiska akademin, där hon organiserar sig. Utöver det har Amalia tecknat för ett flertal tidskrifter och magasin, exempelvis Mana, Arbetaren, Feministiskt perspektiv och Bang, men även i de spanskspråkiga medierna Liberación och Magazine Latino. Hon har också medverkat i flertalet utställningar som ”Women making history” på Malmö Muséer, ”Migration memory encounters” på Malmö Stadshus och nu senast i Bästa Biennalens utställning Kaos.

För övrigt ägnar sig Amalia åt presentationer, föredrag, workshops och att teckna fanzines med antirasistisk satir. För tillfället arbetar hon på sin tredje bok, och med ett projekt att dokumentera flyktingarnas och romernas situation i Malmö i serieform.

Masterclass i fanzines och artist books för yrkesverksamma serieskapare

Självpublicerade serier är betydelsefulla både som konstnärligt uttryck och oberoende distributionsform inom serievärlden. Under denna masterclass utforskar vi  produktionen av fanzines och artist books, med fokus på hantverk och formgivning.

Deltagarna gör en unik specialutgåva av en egen serienovell, vars inlaga trycks upp på förhand i 10 exemplar av mötesplats: serier. Under masterclassen prövar vi hur formgivning kan förhöja serieberättandet och stärka läsupplevelsen av ett fanzine. Vi tillverkar handgjorda omslag, liksom tar inspiration av artist books och experimentiell bokbindning. En mängd spännande material finns till hands för deltagarna under kursen, för att kunna skapa unika uttryck. 

De färdiga serierna kommer att ingå i utställning på Grafiska Museet i Helsingborg våren 2018. 

Handledare under kursen är Anna Sofie Mørch Bendixen, serietecknare, redaktör för serieantologin Kniv Komix och grundare till fanzinefestivalen CPH Zine Fest.

Vilken typ av serie kan jag delta med?

  • 8-32 sidor.
  • Novell eller utdrag ur längre serie, som fungerar att läsas separat.
  • Serien får ha publicerats tidigare.
  • Färg, gråskala eller svartvitt.

Tid: Onsdag 31/1-2018 kl 9.00-17.00

Plats: Sal A439, Orkanen, Malmö universitet

Antal platser: 5

Ansökan ska innehålla:

  • 3 sidor ur din serie. Format: JPG.
  • Kort motivationsbrev, där du beskriver varför du vill medverka i masterclassen, liksom berättar om din nuvarande verksamhet som serieskapare och tidigare relevanta projekt.
  • CV med relevanta meriter (exempelvis utbildning, serieböcker, medverkan i antologier, fanzines, utställningar, anställningar, tidigare projekt inom serier, formgivning och konsthantverk m.m.) 

Deadline för ansökan är 7/1-2018. 

Ansökan skickas till saskia.gullstrand@mah.se.

 

 

Workshop på Hybriden och Tusen Seriers fanzineverkstad

Den 14/12 hölls fyra intensiva workshops i linoleumtryck och bokbindning på Hybriden och i Tusen Seriers (ännu ej invigda) fanzineverkstad i Malmö. Under ledning av Saskia Gullstrand och Johnie Ekman, framställdes ett stort antal fanzines, som kommer att visas på Grafiska Museets serieutställning under 2018. Medverkande serieskapare kom från Serieskolan i Malmö och Malmö Högskolas fristående kurs, Serieteckning och Visuellt berättande. På bara tre timmar framställde och tryckte  workshopdeltagarna varsitt linoleumsnitt och fick sedan lära sig att binda detta som omslag till ett eget fanzine.

Workshopen ingår som en del i mötesplats:seriers fokus på seriearkiv, där just frågan om seriefanzinens status är aktuell. Denna viktiga del av seriekulturen som fungerar både som plantskola för blivande talanger och experimentverkstad för etablerade serieskapare, riskerar ofta lätt att hamna vid sidan om de mer traditionella  publiceringsformerna och därmed på sikt att gå förlorad.

Seminarium med Professor Bernard Perron, ledande forskare inom spel och skräck

Välkommen till seminarium med Professor Bernard Perron, onsdag den 20/12 k l 10.15-12.00 i NIC 0541 ( K3-Studio), Niagara. Nordenskiöldsgatan 1.

Abstract:
As we could easily think that a generic study of horror in the video game would be simple because an idiom was coined in mid-1990s to characterize these games – the “survival horror”, things are more complicated than that. Based on the research, and even on the title of my forthcoming book The World of Scary Video Games: A Study in Videoludic Horror, this seminar will reflect on the ways we talk about this video game genre. It will underline once again how the notion of genre needs to be viewed as a discursive phenomenon aiming over time to encompass the temporary crystallization of a common cultural consensus.

Serier – pågående forskning

Tema : verklighet
Fyra forskare från tre olika universitet kommer presentera sin forskning:

  • Nina Ernst (Lunds Universitet, Litteraturvetenskap), Att teckna sitt jag. Grafiska självbiografier i Sverige.
  • Tatyana Sarayeva, (Lunds Universitet, LTH,Riskhantering och samhällssäkerhet), Comics’ and graphic novels’ effect on the perception of climate change and natural disasters.
  • Lars Nilsson, (Göteborgs Universitet, Institutionen för kulturvetenskaper), Med en schysst seriestad kan man slå hela världen med häpnad om Seriestaden Malmö, dess aktörer och serienätverk. 
  • Jakob F. Dittmar, (Malmö Högskola, K3) Serier för blinda.

    Tid: Torsdag 30 november kl 13:15 – 16:00. 
    Plats: Malmö Högskola, Niagara, Hörsal B1

Serieskapare sökes!

Hur skapar vi förutsättningar för att behålla, utmana och utveckla framstående serieskapare i regionen?  Hur skapar vi större möjligheter för samverkan och utbyte mellan seriefältet och andra aktörer? Och hur kopplar vi på bästa sätt regionens seriekultur till den stadigt växande serieforskningen och den internationella scenen.

Möjliga svar på några av dessa frågor hoppas vi kunna få genom att som första Högskola i landet utlysa anställningar för serietecknare – att utifrån sin specifika kompetens bidra till den tvärvetenskapliga miljön på K3.

FAQ

– Vad ingår i arbetsuppgifterna?

Tjänsterna är på deltid 30% och under tre månader. Tanken är att de serieskapare vi anställer förutom sitt eget självständiga arbete, ska delta i på gemensamma institutionsövergripande möten, seminarier, forskargruppsmöten m m.

–Vad finns det för resurser?

Vi kommer att erbjuda arbetsplatser i Niagara och Orkanen, samt fullt utrustade bildverkstäder med bl a A3 scanner, skrivare (även storformat), Cintiq, tillgång till datorer (PC och Mac) med Adobe CS, m fl program. Men viktigast av allt är de resurser vi har i form av forskande och undervisande personal. Bland K3s dryga 80 medarbetare finns ett stort intresse för seriemediet och dess möjligheter. Vi förväntar oss därför spännande möten på tvärs över disciplingränserna.

–Vad förväntas mer av mig?

Vi förväntar oss att du:

  • Är yrkesverksam serieskapare.
  • Är drivande, tar egna initiativ och har ett väl förankrat nätverk på både den nationella och den regionala seriescenen.
  • Har god kännedom om det samtida seriefältet, såväl nationellt som internationellt.
  • Har förmåga att arbeta självständigt.

Vi förväntar oss också ett motivationsbrev där det framgår varför du ser dig som lämplig för denna anställning, med exempel på tidigare genomförda samverkansprojekt, för uppdraget relevanta anställningar och presentation av nuvarande verksamhet.

Ansökan gör du här: Serietecknare/Assistent

Har du fler frågor, maila gunnar.krantz@mah.se

mötesplats:serier drivs av Institutionen för Konst, Kultur och Kommunikation, K3, med stör av Region Skåne och Faktulteten för Kultur och Samhälle – Malmö Högskola.