Kerstin Tham: Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor

Kerstin ThamÄntligen!
Jag har alltid uppskattat Madeleine Albrights uttalanden om att kvinnor måste stödja varandra om det ska bli någon förändring. Nu är det dags, tack vare Metoo#-upproret.

Idag är det FN:s internationella dag för avskaffandet av våld mot kvinnor och jag tänker tillbaka på en vecka som har verkat i starka kvinnors fotspår.

Fortsätt läsa “Kerstin Tham: Internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor”

Charlotte Ahlgren Moritz: “Social Innovation Summit” identifierar framtidsfrågor

Charlotte Ahlgren MoritzÄntligen fredag och sista veckan innan vi, för tredje året i rad, presenterar Mötesplats Social Innovation tillsammans med Malmö stad. Summitten blev en succé från start och hittills i år är det 600 personer som anmält sitt deltagande. Du försitter väl inte chansen för egen del??!!

Ämnet är alltså superintressant och det är många organisationer och individer som törstar efter mer kunskap om området, som vill lyssna och lära om det senaste som händer och inte minst att ta tillfället i akt att utveckla sitt nätverk, diskutera utmanande frågeställningar och knyta nya kontakter.

Fortsätt läsa “Charlotte Ahlgren Moritz: “Social Innovation Summit” identifierar framtidsfrågor”

Kerstin Tham: Malmö universitets viktigaste frågor

Kerstin ThamSnart är det dags för Malmö högskola att omvandlas till Malmö universitet. Vad innebär då detta för vår utbildning på grundnivå och avancerad nivå?

Från rektors perspektiv är utbildningens kvalitet och forskningsanknytning en av våra allra viktigaste frågor vid Malmö universitet. Detta är ett ämne som jag har engagerat mig i under hela min akademiska karriär. Min levda erfarenhet av akademiseringsprocessen inom disciplinen arbetsterapi/aktivitetsvetenskap har bidragit till en insikt om vikten av en vetenskapligt förankrad professionsutbildning, både avseende innehåll och pedagogik.

Fortsätt läsa “Kerstin Tham: Malmö universitets viktigaste frågor”

Tapio Salonen: Lärosätenas relevans och nonsensforskning

Tapio SalonenDet akademiska året har startat intensivt, kanske mer än vanligt hos oss med tanke på alla förberedelser inför universitetsblivandet. Det är två saker jag vill lyfta fram från de senaste dagarna som både belyser utmanande frågor om vilket lärosäte vi är och vart vi är på väg. Vad skall vi bli för slags universitet?

I veckan hade vi premiär av seminarieserien Knowledge for Change som kommer att lyfta olika angelägna utmaningar för vår fortsatta utveckling.

Fortsätt läsa “Tapio Salonen: Lärosätenas relevans och nonsensforskning”

Cecilia Christersson: Utmaningsbaserat lärande – Att kunskapa i en föränderlig värld

Presidenten för Massachusetts Institute of Technology, Leo Rafael Reif, lyfte i början på året vikten av att det behövs mer forskning om hur vi lär för att förstå hur vi ska undervisa – ‘If we don’t know how we learn, how on earth do we know how to teach?’ Malmö högskola har sedan starten haft studenten och studentens lärande i centrum och aktivt arbetat för att åstadkomma ett mer problemorienterat än ett disciplinorienterat förhållningssätt till lärande för starkt samhällsengagemang.

Fortsätt läsa “Cecilia Christersson: Utmaningsbaserat lärande – Att kunskapa i en föränderlig värld”