Per Hillbur: Gör polisutbildningen till en högskoleutbildning!

Per HillburDen 21 januari startar polisutbildningen vid Malmö universitet. Omkring 100 polisstudenter börjar sina studier för att på sikt bidra till att minska brottsligheten och öka tryggheten. Men det är dags att göra polisutbildningen till en regelrätt högskoleutbildning, där man kan återvända till lärosätet för vidareutbildning. Det skulle ge framtidens poliser bättre förutsättningar att bekämpa en alltmer komplex brottslighet.

Fortsätt läsa “Per Hillbur: Gör polisutbildningen till en högskoleutbildning!”

Kerstin Tham: Året då vi blev universitet

Kerstin ThamÅr 2018 har varit ett glädjens år och jag kan konstatera att vi alla har gjort fantastiska insatser för att sjösätta vårt efterlängtade universitet och en ny universitetsstrategi. Skillnaden mellan att vara en högskola och ett universitet är att vi har fått ett utökat regeringsuppdrag att bedriva forskning och forskarutbildning. På så sätt stärks den akademiska kvaliteten i både utbildning och forskning. Vi har bland annat startat ett flertal nya forskarskolor, inrättat ett nytt forskarutbildningsämne, startat fyra nya forskningsprogram, inrättat ett eget holdingbolag och MAU innovation. Nu är det dags att protestera mot urholkningen av utbildningsanslaget, särskilt inom humaniora och samhällsvetenskap, och att stärka våra universitetslärares arbetsvillkor och karriärvägar.

Fortsätt läsa “Kerstin Tham: Året då vi blev universitet”

Tapio Salonen: Vi måste visa att vi menar allvar med akademisk frihet och vara en kritisk röst

Tapio SalonenRunt om i världen pågår allvarliga ingrepp för att begränsa akademisk frihet och kritiska förhållningssätt. Se bara vad som händer i Turkiet, Polen och Ungern. Vi får akta oss för att vagga in oss i en ”tryggism” vid svenska lärosäten där vi blir slätstrukna och politiskt korrekta. Tvärtom lever vi i en tid då det är viktigare än någonsin att värna akademins normer internt, ute i samhällsdebatten och internationellt.

Fortsätt läsa “Tapio Salonen: Vi måste visa att vi menar allvar med akademisk frihet och vara en kritisk röst”

Cecilia Christersson: Vi måste förbereda våra studenter på att möta framtiden

Vi lever i en tid med många globala utmaningar. FN:s globala mål för hållbar utveckling ställer våra samhällen inför en rad komplexa uppgifter. Till år 2030 ska världens länder avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor, främja fred och rättvisa och lösa klimatkrisen. Universiteten måste se till att utbildning och forskning får ökat genomslag i arbetet med att skapa en hållbar utveckling. För att nå dit krävs ett ökat globalt engagemang bland våra lärosäten.

Fortsätt läsa “Cecilia Christersson: Vi måste förbereda våra studenter på att möta framtiden”