K3-seminarium med Gunnar Krantz

 
Onsdagen den 7/2 presenterade Gunnar Krantz sitt arbete med serien Kooperatören på K3-seminariet. Kooperatören är en serie som utifrån källmaterial, undersöker den svenska kooperationens användning av reklam under framförallt 20 och 30-talen och belyser den svenska kooperationens stora inflytande över det moderna Sverige, vilket till stor del handlade om samverkan mellan arkitektur och reklam och en ny syn på reklamen som ett sätt att bidra till framställningen av bättre och billigare varor.
 
Serien finns att läsa i sin helhet på:  http://www.seriekonst.se

Seriearkivmöte 2018 på Malmö Universitet


mötesplats:seriers kick-off den 26 oktober lyftes seriearkiven fram som en angelägen fråga att arbeta vidare med. Den svenska seriehistorien samlas idag på flera olika håll och på flera olika sätt; på universitetsbibliotek, i Svenskt Seriearkiv, på Serieteket och inte minst i privata arkiv och seriesamlingar. Samordning saknas, vilket begränsar tillgänglighet för både forskare och allmänhet. Därför arrangerade mötesplats:serier den 31 januari ett första möte kring seriearkiv, med rubriken ”Samla den svenska seriehistorien” på Malmö Universitet. Målet med mötet var att få till stånd samverkan mellan olika aktörer, att dra lärdom av varandra, samt  påbörja ett långsiktigt arbete för att säkra seriearkiven och därmed också den framtida serieforskningen.

Inbjudna var representanter från Svenskt Seriearkiv, Seriefrämjandet, Egmont Publishing AB, Serieteket vid Kulturhuset Stockholm, Grafiska Museet Helsingborg, Kulturförvaltningen Region Skåne och Malmö Universitet. Intresset, liksom uppslutningen var stor och mötet inleddes med en presentation av forskningsprojektet Living Archives av Susan Kozel, professor i filosofi, dans och nya medier, vilket gav nya perspektiv på arkivarbete och tillgängliggörande av arkivmaterial.

Därefter vidtog gruppdiskussioner utifrån de frågeställningar som lyfts på kickoffen; kring seriearkivens status, upplevda möjligheter/svårigheter/behov och beröringspunkter, tillgänglighet för forskare och allmänhet, samt digitaliseringen, som både en möjlighet och ett  hot. Med inspiration från Living Archives arbetssätt, diskuterades även nya möjligheter att samla in och tillgängliggöra material genom t ex workshops i co-archiving.

I den avslutande diskussionen framkom att det fanns ett tydligt konsensus kring att Svenskt Seriearkiv borde ges ett nationellt uppdrag. Vidare framkom att mötet  varit värdefullt, sett ur ett kunskapsperspektiv och en önskan om  att fler möten borde följa på detta första.

Mötet avslutades med en redovisning av den masterclass i artist books/fanzines som hölls parallellt under ledning av Anna Mörch Bendixen från CPH ZINE FEST  och Matilda Plöjel från Sailor Press och Saskia Gullstrand, vilken ytterligare tydliggjorde behovet av att kontinuerligt samla in och dokumentera det som händer på det expanderande svenska seriefältet. 

Steve Nyberg – Serietecknare


Steve
Nyberg är serietecknare, konstgrafiker och filmvetare. Född och uppvuxen mitt ute i skogen i Västergötland men sedan fem år tillbaks boende i Malmö. Han debuterade 2016 med boken Trygga lilla Sverige, en låda som är en samling serier om terrorbrott och andra hemska händelser i svensk historia som Sverige velat förtränga eller låtsats som att de begicks av ondskefulla monster snarare än människor i sammanhang. Om dessa människor och sammanhang snarare än brotten i sig berättar Steve.

Bakgrunden som akademiker och journalist syns i ett noggrant researcharbete, men också form och presentation ger han mycket omsorg. Som konstgrafiker är hantverk viktigt och Steve ägnar sig därför mycket åt att självpublicera seriehäften liknande artists books. 2015 fick han Seriefrämjandets stora fanzinepris för den screentryckta och handvikta asken och serien Maja-Stina, med motiveringen att han ”öppnar upp för vad en serie kan vara. En annan människas öde kommer oss nära.”

Förutom att skapa egna serier, som publicerats i Galago, CBA, mfl andra antologier, driver han idag det lilla förlaget Dendrolagus (dendrolagus.com), som ger ut svenska serier på engelska för en internationell publik.

På mötesplats:serier kommer han att arbeta med sin nya bok om ett antal ohyggliga mord som skedde i Skåne för 20 år sen. Men liksom i tidigare serier är det inte själva mordet som sådant som står i fokus utan här är det människorna som påverkats som står i fokus. Deras upplevelser, hur de går vidare och hur en någon som mördat människor kan leva med detta på sitt samvete. Och hur hanterar vi som samhälle detta, i rättsinstanser, nyhetsförmedling och populärkultur?

Seriepedagogisk kongress

Den 25 januari 2018 genomförde mötesplats:serier en seriepedagogisk kongress, med inbjudna lärare från Bryggeriets Gymnasium, Serieskolan vid Kvarnby Folkhögskola, Fridhems Folkhögskola* Malmö Universitet, Kulturskolorna i Malmö och Hässleholm och frilansande seriepedagoger.
Kongressen inleddes av anföranden av Amalia Alvarez och Gunnar Krantz och därefter vidtog en workshop, ledd av Saskia Gullstrand med mål att inventera seriepedagogikens- och seriepedagogernas behov.

I Skåne är det idag möjligt att erhålla en sammanhängande utbildning i serieskapande från kulturskola, vidare genom gymnasial nivå, på folkhögskola och ända upp till studier på universitet. Denna samlade utbildningsväg är unik och det finns, vilket framkom på kongressen, redan exempel på serieskapare som går denna långa väg.
Till detta kan även läggas det seriepedagogiska arbete som sker inom ramen för skapande skola, på seriefestivaler, bibliotek, lov-verksamheter, museer och andra institutioner. Ett aktuellt exempel är Staffanstorps kommun, som genom Skapande Skola och Seriefrämjandets Serieförmedlingen nu ser till att samtliga elever i från förskola till högstadium, får ta del av serieundervisning under 2018. 

Behovet av seriepedagoger i Skåne är stort och stadigt växande. Samtidigt saknas, vilket tydligt framkom på kongressen, samordning och samverkan med möjligheter till utbyte och kunskapsöverföring; Att bättre förvalta intresset för seriepedagogik och möta den ökande efterfrågan från skolvärlden, att skapa naturliga mötesplatser för kollegialt utbyte och möjligheter till utbildning/fortbildning, något som också togs upp i den avslutande diskussionen med universitetslektor Margareta Melin, vetenskaplig ledare för bild på lärarutbildningen på Malmö Universitet. Kongressen resulterade även i att ett nätverk för seriepedagoger skapades  och avslutades i förhoppningen om en ny kongress  – och då gärna på nationell nivå.

*Fridhems Folkhögskola representent Daria Bogdanska, var under kongressen på Seriefestivalen i Angoulême.

Illustration: Gunnar Krantz

Seriepresentationer på K3


Välkommen till presentationer av aktuella serieprojekt på K3. Seminarierna hålls i K3 studio på Niagara, Nordenskiöldsgatan 1 i Malmö. 
Rum: NIC 0541 (K3 Open Studio)

Onsdag 7 februari kl.  10.15-12.00
The Co-Operator – A Comic about Advertisement in the Swedish Co-Operative Movement.

Onsdag 14 februari kl  10.15-12.00
Amalia Alvarez, Daria Bogdanska and Steve Nyberg, comics creators, K3
Introducing Three Comics Creators

Daria Bogdanska – Serietecknare


Daria Bogdanska, född i Warszawa och verksam i Malmö,  debuterade 2016 med Wage Slaves, en självbiografisk serieroman som skildrar invandrares villkor på den svenska arbetsmarknaden. Boken rönte stor uppmärksamhet från serieläsare, kulturvärld och politiska organisationer,  kommer i år att ges ut ytterligare i åtta länder och har blivit utvald att tävla om det stora priset i Sélection Officielle i Angoulême för bästa översatta seriebok.

Förutom att rita serier till bland annat Sydsvenskan, Arbetet, Arbetaren, Galago, är Daria lärare i serieteckning på Fridhems Folkhögskola. Hon föreläser även  om självbiografiskt serieskapande, den prekära generationens livsvillkor  och om facklig organisering runt om Sverige och i utlandet.

Under sin tid som medverkade i projektet mötesplats:serier kommer hon att arbeta på sin nya bok om den svenska bostadsmarknaden, återigen berättat ur ett personlig perspektiv. I denna vill Daria utforska och berätta om det hon kallar ”den prekära generationen” – unga vuxna med osäkra anställningsförhållanden och den första generationen som har det sämre än sina föräldrar samtidigt som den  i media presenteras som ”den curlade generationen”

I  boken kommer Daria försöka få svar på frågor som: 
Vad händer med en människa som är tvungen att flytta mellan tillfälliga boenden mer än tio gånger under bara några års tid på grund av bostadsbrist.
Vad arbetsmarknadens ”flexibilitet” betyder för ekonomiskt trygghet och psykiska hälsa idag.
Hur den nyliberala politiken påverkar vår vardag och är den tillfälligheten av alla aspekter av ungas liv, från relationer till arbetet ett frivilligt val eller inte, och hur hänger allt detta ihop.

Extra platser till masterclass i fanzines och artist books 31/1!

EXTRA UTLYSNING!

NYA PLATSER ÖPPNA I MASTERCLASS I FANZINES OCH ARTIST BOOKS FÖR YRKESVERKSAMMA SERIESKAPARE 31/1!

Vi har lyckats skapa två extra platser till vår populära masterclass i fanzines och artist books för yrkesverksamma serieskapare 31/1! Nu vill vi se din ansökan! Då tiden är knapp har vi förenklat ansökningsprocessen något:

ANSÖKAN SKA INNEHÅLLA:

– 3 exempelsidor ur din serie. Format: JPG, lågupplöst och anpassat för att läsas på skärm.

– Kort presentation av dig som yrkesverksam serieskapare, tidigare relevanta projekt och varför du vill delta i masterclassen. Längd: 250-500 ord (mellan en halv och en hel A4-sida).

– Kontaktuppgifter såsom mail, telefonnummer, länk till hemsida, onlineportofolio eller liknande.

Deadline för ansökan är 17/1-2018 kl 15.00. Ansökan skickas till saskia.gullstrand@mah.se.

MASTERCLASS I FANZINES OCH ARTIST BOOKS 31/1:

Självpublicerade serier är betydelsefulla både som konstnärligt uttryck och oberoende distributionsform inom serievärlden. Under denna masterclass utforskar vi produktionen av fanzines och artist books, med fokus på hantverk och formgivning.

Deltagarna gör en unik specialutgåva av en egen serienovell, vars inlaga trycks upp å förhand i 10 exemplar av mötesplats: serier. Under masterclassen prövar vi hur formgivning kan förhöja serieberättandet och stärka läsupplevelsen av ett fanzine. Vi tillverkar handgjorda omslag, liksom tar inspiration av artist books och experimentiell bokbindning. En mängd spännande material finns till hands för deltagarna under kursen, för att kunna skapa unika uttryck.

De färdiga serierna kommer att ingå i utställning på Grafiska Museet i Helsingborg våren 2018.

Handledare under kursen är Anna Sofie Morch Bendixen, serietecknare, redaktör för serieantologin Kniv Komix och grundare till fanzinefestivalen CPH Zine Fest.

Arrangör är mötesplats: serier.

VEM RIKTAR SIG MASTERCLASSEN TILL?

Professionella serietecknare som har ett konstnärligt intresse av att arbeta med formgivning och fanzines.

VILKEN TYP AV SERIE KAN JAG DELTA MED?

– 8-32 sidor.
– Novell eller kapitel / utdrag ur längre serie, som fungerar att läsas fristående.
– Serien får ha publicerats tidigare.
– Färg, gråskala eller svartvitt.

Vi kan trycka på papper som är maximalt i strl A3.

TID: Onsdag 31/1-2018 kl 9.00-17.00

PLATS: Sal A439, Orkanen, Malmö universitet

ANTAL EXTRA PLATSER: 2

OM MÖTESPLATS: SERIER

mötesplats: serier är en ny plats får olika aktörer som arbetar med serier; serieskapare, forskare, utbildningsanordnare, entreprenörer m.m. Projektets mål är ökad samverkan och gränsöverskridande utbyte regionalt, nationellt och internationellt.

mötesplats: serier drivs av Malmö universitet, med stöd av Region Skåne.

Masterclassen ingår i mötesplats: seriers arbete med behovet av seriearkiv och dokumentation kring serier i Sverige. mötesplats: serier bjuder in forskare, arkivarbetare, seriekonstnärer och seriestudenter till möten och workshops som belyser dagens serieproduktion, liksom startar dialog om framtidens seriearkiv.

Amalia Alvarez – serietecknare

mötesplats:serier har nu anställt tre serieskapare som kommer att arbeta inom projektet under en tremånadersperiod. Vi presenterar dem nu här på vår blogg.

Först ut är Amalia Alvarez,  serietecknare från ursprungsfolket Lickan Antai ifrån norra Chile. Hennes serier förmedlar ett starkt antirasistiskt och antisexistiskt budskap med klassperspektiv.

Amalia bor i Lund sedan 2001 och har hunnit med att få Sveriges Arbetares Centralorganisations civilkuragepris, arbeta fackligt med papperslösa arbetare, studera genusvetenskap och serieteckning och visuellt berättande på Malmö Högskola, och att publicera de trespråkiga serieböckerna ”Fem papperslösa kvinnors historier”, som bland annat blev belönad med Stora läsarpriset för Årets tecknade serie 2013, och boken ”Fem historier om prostituerande” (2016). Båda böckerna verkar inom genren socialrealism och baseras på verkliga historier. I den senaste är det de som själva kallar sig prostituerade som beskriver deras ”klienter” och vad det är som de egentligen vill köpa.

2017 medverkade hon som illustratör i ett projekt för ”minnet av det politiska våldet i Chile” som genomförts av forskare på Universidad de Chile, finansierat av Chiles utbildningsministerium, och 2015 medverkade hon som illustratör i ”Antirasistisk ordbok” som gavs ut av Antirasistiska akademin, där hon organiserar sig. Utöver det har Amalia tecknat för ett flertal tidskrifter och magasin, exempelvis Mana, Arbetaren, Feministiskt perspektiv och Bang, men även i de spanskspråkiga medierna Liberación och Magazine Latino. Hon har också medverkat i flertalet utställningar som ”Women making history” på Malmö Muséer, ”Migration memory encounters” på Malmö Stadshus och nu senast i Bästa Biennalens utställning Kaos.

För övrigt ägnar sig Amalia åt presentationer, föredrag, workshops och att teckna fanzines med antirasistisk satir. För tillfället arbetar hon på sin tredje bok, och med ett projekt att dokumentera flyktingarnas och romernas situation i Malmö i serieform.

Masterclass i fanzines och artist books för yrkesverksamma serieskapare

Självpublicerade serier är betydelsefulla både som konstnärligt uttryck och oberoende distributionsform inom serievärlden. Under denna masterclass utforskar vi  produktionen av fanzines och artist books, med fokus på hantverk och formgivning.

Deltagarna gör en unik specialutgåva av en egen serienovell, vars inlaga trycks upp på förhand i 10 exemplar av mötesplats: serier. Under masterclassen prövar vi hur formgivning kan förhöja serieberättandet och stärka läsupplevelsen av ett fanzine. Vi tillverkar handgjorda omslag, liksom tar inspiration av artist books och experimentiell bokbindning. En mängd spännande material finns till hands för deltagarna under kursen, för att kunna skapa unika uttryck. 

De färdiga serierna kommer att ingå i utställning på Grafiska Museet i Helsingborg våren 2018. 

Handledare under kursen är Anna Sofie Mørch Bendixen, serietecknare, redaktör för serieantologin Kniv Komix och grundare till fanzinefestivalen CPH Zine Fest.

Vilken typ av serie kan jag delta med?

  • 8-32 sidor.
  • Novell eller utdrag ur längre serie, som fungerar att läsas separat.
  • Serien får ha publicerats tidigare.
  • Färg, gråskala eller svartvitt.

Tid: Onsdag 31/1-2018 kl 9.00-17.00

Plats: Sal A439, Orkanen, Malmö universitet

Antal platser: 5

Ansökan ska innehålla:

  • 3 sidor ur din serie. Format: JPG.
  • Kort motivationsbrev, där du beskriver varför du vill medverka i masterclassen, liksom berättar om din nuvarande verksamhet som serieskapare och tidigare relevanta projekt.
  • CV med relevanta meriter (exempelvis utbildning, serieböcker, medverkan i antologier, fanzines, utställningar, anställningar, tidigare projekt inom serier, formgivning och konsthantverk m.m.) 

Deadline för ansökan är 7/1-2018. 

Ansökan skickas till saskia.gullstrand@mah.se.

 

 

Workshop på Hybriden och Tusen Seriers fanzineverkstad

Den 14/12 hölls fyra intensiva workshops i linoleumtryck och bokbindning på Hybriden och i Tusen Seriers (ännu ej invigda) fanzineverkstad i Malmö. Under ledning av Saskia Gullstrand och Johnie Ekman, framställdes ett stort antal fanzines, som kommer att visas på Grafiska Museets serieutställning under 2018. Medverkande serieskapare kom från Serieskolan i Malmö och Malmö Högskolas fristående kurs, Serieteckning och Visuellt berättande. På bara tre timmar framställde och tryckte  workshopdeltagarna varsitt linoleumsnitt och fick sedan lära sig att binda detta som omslag till ett eget fanzine.

Workshopen ingår som en del i mötesplats:seriers fokus på seriearkiv, där just frågan om seriefanzinens status är aktuell. Denna viktiga del av seriekulturen som fungerar både som plantskola för blivande talanger och experimentverkstad för etablerade serieskapare, riskerar ofta lätt att hamna vid sidan om de mer traditionella  publiceringsformerna och därmed på sikt att gå förlorad.