Rapport från Shibori-workshop 8 maj!

Sju serieskapare och serieforskare deltog i en workshop i shiboriteknik på KKV-Textiltryck i Malmö 8 maj.

Shibori är en klassisk, japansk textilfärgningsteknik, där materialet mönstras genom att vikningar, stygn, trådbindningar och träblock hindrar färgen att tränga in i tyget på valda ställen under färgningsprocessen. Handledare under workshopen var Matilda Ekström Rosenberg och Karin Olu Lindgård från KKV-Textiltryck.

Serietecknarnas färdiga shiborialster torkar i sol och vind på innergården till KKV-Textiltryck.
Demonstration av shiborimönster vid workshopens början.

Under workshopens början visades exempel på textiler som färgats med shiboriteknik. Bland annat kimonos med avancerade mönster bestående av små punkter, som åstadkommits av att tusentals små pärlor knutits in i tyget och förhindrat infärgningen på mininmala ytor. (Resultatet påminde deltagande serieskapare om hur bilder byggs upp av rasterpunkter.)

Karin Olu Lindgård visar kimono färgad med shiboriteknik.

Färgningsprocessen

Tygerna färgades in med syntetisk indigo, som ger vackra, blå färgnyanser.

Indigo som pulver och som färdigblandad stamkyp.

Deltagarna prövade många olika sätt att vika och binda tyget, både i klassiska symmetriska mönster och på frihand.

Gruppen i arbete med olika vikningar.

 

Tyget doppades i ett indigobad i 10 minuter, för att färga in den blå färgen.

Kinga Dukaj färgar in ett tygprov.

Sedan sköljdes kemikalier och färg ut under rinnande vatten. Syret i vattnet omvandlade indigofärgen från en skarp gulgrön nyans till en djup blå färgton.

Resultat

Vid slutet av dagen hade vi fyllt ett helt arbetsbord med både klassiska och improviserade shiborimönster.

Genomgång där deltagarna berättade för varandra om vilka vikningstekniker de använt sig av för att skapa olika mönster.

 

Det var en inspirerande workshop, där vi diskuterade hur textil kan användas inom seriekonst, framförallt när serier skapas för att läsas i ett utställningsrum istället för i en bok eller under produktionen av artist books.

Vi talade även om hur kunskapen i bokbindning och bokformgivning från den självpublicerande seriescenen kan inspirera textilkonstnärer i tillverkningen av handgjorda portofolios för att visa upp tygprover för kunder och uppdragsgivare. 

Workshopen organiserades av mötesplats: serier i samarbete med KKV-Textiltryck i Malmö. 

 

 

Workshop: Serier, arkeologi och gestaltad historia Ystad den 11–12 juni, 2018

En workshop om och kring serier som illustrerar, förklarar och ifrågasätter historia, arkeologi, utställningar, museer m. m. med John Gordon Swogger (GB), arkeologisk illustratör och serieskaparen bakom ”Oswestry heritage comics”.

Comics & Archaeology

Inbjudan:
mötesplats:serier bjuder in till en workshop som fokuserar på skilda sätt att använda serier och illustrationer som form för att kommunicera och reflektera över kulturarv, historia, arkeologi, och museer.

Workshopen riktar sig till dig som är yrkesverksam inom arkeologi, historia, museum, arkiv, utställningsverksamhet m m, samt till yrkesverksamma serieskapare, konstnärer eller andra med intresse av gestaltad historia. Workshopen arrangeras av Docent Jakob Dittmar, K3,  Malmö universitet och genomförs som ett led i projektet mötesplats:serier*

Innehåll:
Workshopen inleds med en introduktion till John Gordon Swoggers arbete som arkeologisk illustratör och serieskapare av bl a “Oswestry Heritage Comics” – en serie om lokalhistoria och kulturarv som producerats med stöd av Heritage Lottery Fund.  Vi kommer därefter att se två utställningar och reflektera över och experimentera med illustration som redskap för att skapa tillgång till historien. I workshopen ingår även att reflektera över hur berättelser konstrueras i utställningar och på museer.

Utställningar:
Ystads Konsthall: Experiment för utopier
9 juni–19 augusti

Genom samtidskonst undersöks alternativa sätt att se på utopier. Utställningen är initierad och kurerad av Gunnel Pettersson.

Ystads Klostermuseum: Jordens hemligheter – en arkeologisk upptäcktsfärd
26/5 – tillsvidare

En interaktiv familjeutställning som vill väcka intresse för arkeologi.

Anmälan:
För att delta i denna tvådagars kostnadsfria workshop, vill vi ha din anmälan per mail senast den 24 maj 2018. OBS! Tillgång till platser är begränsad. Workshopen ges på engelska.

Anmäl dig här: gunnar.krantz@mau.se

Anmälan är bindande.

Hanneriina Moisseinen – samtal om serier och konstnärsskap 14 maj

Välkommen på seriesalong på Rum för serier, med finska serieskaparen och konstnären Hanneriina Moisseinen! (ENGLISH BELOW)

Hanneriina Moisseinen är en av Finlands mest framstående serietecknare. Hennes serier skildrar ofta tabubelagda ämnen, som sexuell skam, familjehemligheter och icke-heroiska sidor av krig. Måndag 14 maj presenterar hon för första gången sitt skapande och sina böcker i Malmö, under en unik och spännande serieafton på Rum för serier, på inbjudan av mötesplats: serier.

TITEL: Representing realities of the others

”Hanneriina Moisseinen has examined ways of presenting non- and pre-linguistic realities in her graphic novel book Kannas (Näset). Her aim has been to show animals and other marginalized actors as active agents instead of passive objects. Thinking about the relationship between people and animals in comics also awake questions on the ethics of art and representation. Can we draw comics from a perspective of an animal?””

DATUM: 14 maj 18.00-21.00
PLATS: Rum för serier, Friisgatan 12, Malmö

Samtalet kommer hållas på engelska.

HANNERIINA MOISSEINEN
Ãr född 1978 i Joensuu, Finland. I sitt serieskapande utforskar Moisseinen olika sätt som serier kan användas som historieskrivning och dokumentär. I den självbiografiska serieromanen ”Pappa” (Lystring, 2015) berättar hon om en far, som försvinner spårlöst under en arbetsresa för att aldrig återfinnas.

”Näset” (Lystring, 2018) – hennes senaste serieroman – är en skildring av Finska karelen under andra världskriget från kvinnors, djurs och deserterade soldaters perspektiv. För denna bok blev Moisseinen belönad med finska statens pris för seriekonst.

Hon har sin bakgrund inom fri konst och har särskilt arbetat med teckning, skulptur och installation, men tecknar serier sedan 1990-talet. I sitt arbete blandar hon ofta detaljerade teckningar i tusch eller blyerts med andra tekniker, såsom broderi eller arkivfotografi. Hon har en Master of Arts-examen från Aalto universitet i Helsingfors.

http://cargocollective.com/moisseinen

MÖTESPLATS: SERIER
Vill skapa ett sammanhang i Skåne, som gör det möjligt för serieskapare, serieforskare och andra som vill utveckla och förstå seriekonsten att få tillgång till bättre resurser, större nätverk och fler möjligheter.

Projektet har sin hemvist på Institutionen för konst, kultur och kommunikation, K3, och drivs med stöd av Fakulteten för kultur och samhälle, Malmö universitet och Region Skåne.

http://blogg.mah.se/motesplatsserier/

——————————–

Welcome to an evening with Finnish comic artist Hanneriina Moisseinen!

Hanneriina Moisseinen is one of Finland’s most prominent comic artist. Her stories often depict taboo subjects, such as sexual shame, family secrets and non-heroic sides of war. On Monday, May 14th, she presents her art and her books in Malmö for a first time, during a unique and interesting evening at Rum för serier, on the invitation of mötesplats: serier [Comics Crossroads].

TITLE: Representing realities of the others

”Hanneriina Moisseinen has examined ways of presenting non- and pre-linguistic realities in her graphic novel book Kannas (Näset). Her aim has been to show animals and other marginalized actors as active agents instead of passive objects. Thinking about the relationship between people and animals in comics also awake questions on the ethics of art and representation. Can we draw comics from a perspective of an animal?”

DATE: 14th of May 18.00-21.00
LOCATION: Rum för serier, Friisgatan 12, Malmö

The conversation will be held in English.

HANNERIINA MOISSEINEN
Was born in Joensuu, Finland in 1978. In her work, Moisseinen explores different ways in which comics can be used to as documentary and to write history. In 2013, she published her autobiographical comic ”Isä / Father” that tells the story of how the father of a family disappears with no reason, and is never found again.

”Kannas / The Isthmus” is her most recent book. It tells the Finnish history of World War Two from the perspective of cows, women and a shell-shocked deserter. The book brought her the Finnish state prize for comic art.

She has an artistic background in fine arts, especially drawing, sculpting and installation, but she has been drawing comics since the 1990s. In her work, she often mixes delicate, detailed drawings with other media, like embroidery or archive photography. She has an MA degree from the Aalto University.

http://cargocollective.com/moisseinen

MÖTESPLATS: SERIER [COMICS CROSSROADS]
Is an initiative for comic artists, comics researchers, publishers and others working in the comics scene in Skåne, to develop and understand the comics as an art form, as well as access better resources, larger networks and more opportunities.

The project is based at the School of Arts, Culture and Communication, K3, and is run by the Faculty of Culture and Society, Malmö University with support from Region Skåne.

Workshop i shibori för serieskapare

Som ett led i arbetet med mötesplats:serier  bjuder vi nu in yrkesverksamma serieskapare till en exklusiv och unik workshop i shiboriteknik på KKV-textil i Malmö, tisdagen den 8 maj kl 10-16.  

Vad är shibori?

Shibori är en traditionell japansk tygfärgningsteknik där en  genom att vika, vecka och sy i tyg, skapar geometriska och komplexa mönster.

Varför shibori?

Det finns en stark koppling mellan olika japanska konstnärliga tekniker och den japanska seriekulturen. Genom att ta till sig dessa kan en ny och djupare förståelse uppstå. Resultatet (de färdiga textilierna) går dessutom att använda, t ex i framställning av artist books, utställningar, kläder m m.

Varför KKV-textil?

Målet med mötesplats:serier är att skapa ett sammanhang i Skåne, som gör det möjligt för serieskapare, serieforskare och andra som vill utveckla och förstå seriekonsten att få tillgång till bättre resurser, större nätverk och fler möjligheter.  Bland de resurser som redan nu är tillgängliga för yrkesverksamma serieskapare finns Malmös  kollektivverkstäder:  KKV-textil, Medieverkstan, Monumentalverkstan och KKV grafik. Tanken är att denna workshop ska följas av fler introducerande workshops i olika konstnärliga tekniker. Läs mer här: Kollektivverkstäder i Malmö

Hur anmäler jag mig?

Anmälan sker enligt ”först till kvarn” principen och är bindande. Workshopen är kostnadsfri.  Antalet platser är begränsade till 8. Du anmäler dej genom att maila.

gunnar.krantz@mau.se

 

Läs mer om KKV-textiltryck: http://www.textiltryckmalmo.se

 

 

 

mötesplats:serier i Bild & Bubbla och Business Malmö

mötesplats:serier har, trots att det bara pågått ett par månader, redan skapat en hel del uppmärksamhet. Saskia Gullstrand tar upp projektet i en intervju i senaste numret av branschtidskriften Bild & Bubbla  (nr 124) och Gunnar Krantz i en intervju om Seriestaden Malmö i  Business Malmö, som ges ut av Malmö Stads näringslivskontor. Även Malmö universitet har kontinuerligt uppmärksammat projektet i en rad inlägg på hemsida och i nyhetsbrev. Se länklistan nedan:

Bild&Bubbla:
http://bildobubbla.se/serier/serieframjandet/2018/bild-bubbla-214-bb-12018/

Malmö Business:
http://www.malmobusiness.com/blog/malmo-sveriges-seriehuvudstad/

Nytt från KS, Malmö universitet:
Serieskapare ställer ut:
https://blogg.mah.se/nyttfranks/2018/03/06/sterieskaparna-pa-malmo-universitet-staller-ut-i-niagara/

Daria Bogdanska:
https://blogg.mah.se/nyttfranks/2018/03/05/upcoming-graphic-novel-portrays-a-generation-with-no-security/

Seminarium med tre serietecknare:
https://blogg.mah.se/nyttfranks/2018/02/13/tre-serietecknare-pa-k3-seminarium/

 

Malmö Universitets Serieantologi

I samband med att Malmö högskola blivit Malmö Universitet får alla studenter möjligheten att vara med och skapa en serieantologi på temat ’Student’. I detta projekt som både initierats och drivs av studenter kommer två  workshoptillfällen att ingå för  inspiration, utbyte av erfarenheter, råd och tips och  roliga ritövningar.

Workshop 1: 17 februari
Workshop 2: 17 mars
Deadline: 25 mars
Vernissage: 8 maj

Antologin kommer tryckas upp och delas ut på vernissagen. Den kommer även att presenteras på SIS – Stockholms Internationella Seriefestival på Kulturhuset i Stockholm den 4-5 maj.

Se även projektets Facebooksida: Malmö Universitets Serieantologi

Tre serietecknare på K3-seminariet

Amalia Alvarez, Daria Bogdanska och Steve Nyberg presenterar sina projekt på K3-seminariet onsdagen den 14/2 kl 10.15-12.00, rum NIC 0826 på Niagara, Malmö Universitet.

Amalia Alvarez: Representativitet inom seriebranschen
Hur är representativiteten i den svenska seriebranschen idag? Finns det brister? Är bristen på representativitet ett problem och varför? Amalia kommer att göra en presentation som kommer att få oss att reflektera över frågan om representativitet inom serier. Med representativitet menar Amalia här främst närvaron av personer med en så kallad icke västerländsk bakgrund. Amalia kommer även att presentera en liten del av hennes serier.
Läs om Amalia här: http://blogg.mah.se/motesplatsserier/2018/01/09/100/

 Daria Bogdanska: Det personliga och det politiska
2016 debuterade Daria Bogdanska med serieromanen Wage Slaves baserad på hennes erfarenheter som migrant i Sverige och hennes fackliga kamp mot en utnyttjande arbetsgivare. I en blandning av journalistik och självbiografi målar hon upp bilden av ett Malmö som inte alltid syns på ytan och berättar om både det privata och det politiska. Under seminariet kommer hon berätta om sin serie, om sverigesjälvbilden och hur det är att försöka skildra sin egen generation i serieform. Läs om Daria här: http://blogg.mah.se/motesplatsserier/2018/01/17/daria-bogdanska-serietecknare/

 Steve Nyberg: Att levandegöra arkivmaterial
Steve Nyberg berättar om hur han jobbar med efterforskningar i arkiv och andra källor för att skildra verkliga händelser i serieform. I boken Trygga lilla Sverige samlade han serier om bland annat terrordådet mot Norrskensflamman 1940, Sabbatssabotören som sprängde bomber i Stockholm 1946, världens första brevbombare och andra mer eller mindre bortgömda händelser i svensk historia. Läs om Steve här: http://blogg.mah.se/motesplatsserier/2018/02/01/steve-nyberg-serietecknare/

K3-seminarium med Gunnar Krantz

 
Onsdagen den 7/2 presenterade Gunnar Krantz sitt arbete med serien Kooperatören på K3-seminariet. Kooperatören är en serie som utifrån källmaterial, undersöker den svenska kooperationens användning av reklam under framförallt 20 och 30-talen och belyser den svenska kooperationens stora inflytande över det moderna Sverige, vilket till stor del handlade om samverkan mellan arkitektur och reklam och en ny syn på reklamen som ett sätt att bidra till framställningen av bättre och billigare varor.
 
Serien finns att läsa i sin helhet på:  http://www.seriekonst.se

Seriearkivmöte 2018 på Malmö Universitet


mötesplats:seriers kick-off den 26 oktober lyftes seriearkiven fram som en angelägen fråga att arbeta vidare med. Den svenska seriehistorien samlas idag på flera olika håll och på flera olika sätt; på universitetsbibliotek, i Svenskt Seriearkiv, på Serieteket och inte minst i privata arkiv och seriesamlingar. Samordning saknas, vilket begränsar tillgänglighet för både forskare och allmänhet. Därför arrangerade mötesplats:serier den 31 januari ett första möte kring seriearkiv, med rubriken ”Samla den svenska seriehistorien” på Malmö Universitet. Målet med mötet var att få till stånd samverkan mellan olika aktörer, att dra lärdom av varandra, samt  påbörja ett långsiktigt arbete för att säkra seriearkiven och därmed också den framtida serieforskningen.

Inbjudna var representanter från Svenskt Seriearkiv, Seriefrämjandet, Egmont Publishing AB, Serieteket vid Kulturhuset Stockholm, Grafiska Museet Helsingborg, Kulturförvaltningen Region Skåne och Malmö Universitet. Intresset, liksom uppslutningen var stor och mötet inleddes med en presentation av forskningsprojektet Living Archives av Susan Kozel, professor i filosofi, dans och nya medier, vilket gav nya perspektiv på arkivarbete och tillgängliggörande av arkivmaterial.

Därefter vidtog gruppdiskussioner utifrån de frågeställningar som lyfts på kickoffen; kring seriearkivens status, upplevda möjligheter/svårigheter/behov och beröringspunkter, tillgänglighet för forskare och allmänhet, samt digitaliseringen, som både en möjlighet och ett  hot. Med inspiration från Living Archives arbetssätt, diskuterades även nya möjligheter att samla in och tillgängliggöra material genom t ex workshops i co-archiving.

I den avslutande diskussionen framkom att det fanns ett tydligt konsensus kring att Svenskt Seriearkiv borde ges ett nationellt uppdrag. Vidare framkom att mötet  varit värdefullt, sett ur ett kunskapsperspektiv och en önskan om  att fler möten borde följa på detta första.

Mötet avslutades med en redovisning av den masterclass i artist books/fanzines som hölls parallellt under ledning av Anna Mörch Bendixen från CPH ZINE FEST  och Matilda Plöjel från Sailor Press och Saskia Gullstrand, vilken ytterligare tydliggjorde behovet av att kontinuerligt samla in och dokumentera det som händer på det expanderande svenska seriefältet. 

Steve Nyberg – Serietecknare


Steve
Nyberg är serietecknare, konstgrafiker och filmvetare. Född och uppvuxen mitt ute i skogen i Västergötland men sedan fem år tillbaks boende i Malmö. Han debuterade 2016 med boken Trygga lilla Sverige, en låda som är en samling serier om terrorbrott och andra hemska händelser i svensk historia som Sverige velat förtränga eller låtsats som att de begicks av ondskefulla monster snarare än människor i sammanhang. Om dessa människor och sammanhang snarare än brotten i sig berättar Steve.

Bakgrunden som akademiker och journalist syns i ett noggrant researcharbete, men också form och presentation ger han mycket omsorg. Som konstgrafiker är hantverk viktigt och Steve ägnar sig därför mycket åt att självpublicera seriehäften liknande artists books. 2015 fick han Seriefrämjandets stora fanzinepris för den screentryckta och handvikta asken och serien Maja-Stina, med motiveringen att han ”öppnar upp för vad en serie kan vara. En annan människas öde kommer oss nära.”

Förutom att skapa egna serier, som publicerats i Galago, CBA, mfl andra antologier, driver han idag det lilla förlaget Dendrolagus (dendrolagus.com), som ger ut svenska serier på engelska för en internationell publik.

På mötesplats:serier kommer han att arbeta med sin nya bok om ett antal ohyggliga mord som skedde i Skåne för 20 år sen. Men liksom i tidigare serier är det inte själva mordet som sådant som står i fokus utan här är det människorna som påverkats som står i fokus. Deras upplevelser, hur de går vidare och hur en någon som mördat människor kan leva med detta på sitt samvete. Och hur hanterar vi som samhälle detta, i rättsinstanser, nyhetsförmedling och populärkultur?