November – en hektisk men kul undervisningsmånad

Har just nu hoppat in på ett pass på OD-biblioteket. Allt lugnt inomhus men ute stormar det. Känns skönt att vara inne. Eftersom det är lugnt här i informationsdisken så passar jag på att skriva ett inlägg här på bloggen. Var ju väldigt längesen. Undrar om det är någon som läser?

I varje fall, fokus på ämnet som jag tänkte skriva om. Undervisning i november. Vet inte om det är så överallt med hos oss på Malmö universitetsbibliotek så är det väldigt mycket undervisning i november. Vi träffar många studenter i workshops på flera stora program som lärarprogrammen, omvårdnadsprogrammet och socionomutbildningen. Just för lärarutbildningen så har vi i år testat ett nytt upplägg för vår medverkan då de ska skriva sitt första självständiga arbete (även kallad SAG:en). Vi har testat samma undervisningsupplägg som vi i våras, genom ett välfungerande samarbete med lärare, arbetade oss fram till på socionomutbildningen (vilket vi även nu i höst fortsatte med).

Upplägget består i att vi kommer in på kursintroduktionen och presenterar det pedagogiska upplägget för studenterna. Uppläget består i en digital läranderesurs, i form av en Libguide, som arbetats fram för att kunna stötta studenterna i deras informationssökningsprocess. Vi presenterar guiden och motiverar hur den kan fungera som ett lärandestöd när de på ett strukturerat sätt ska söka littetratur till sitt fördjupningsområde. Vi ber även studenterna att gå igenom guiden, ladda ner och fylla i ett sökordsblad samt göra några testsökningar inför den workshop med biblioteket som kommer att äga rum några dagar senare.

Vid workshoparna så fångar vi upp det som har varit svårt för studenterna, går igenom det som finns behov av att förtydliga men framför alllt så får studenterna stöd i att komma vidare med sin litteratursökning . Vi bibliotekarier finns där och stöttar dem individuellt eller i par om de skriver tillsammans.

Dessa tillfällen har vi utvärderat i form av två frågor, en fråga kring den digitala lärresursen (Libguiden) och en fråga om workshopen. Utan att ha sammanställt materialet ordentligt så vågar jag ändå säga att utvärderingarna visar att majoriteten av studenterna är positiva till upplägget. Vi bibliotekarier ska ses inom kort och fånga upp våra erfarenheter från upplägget. Sen ska vi också stämma av med lärarna. Min erfarenhet (som testat upplägget vid flera tillfällen) är att det har fallit väldigt väl ut. Som bibliotekarie känner jag att jag verkligen bidrar till studenternas lärande när det gäller att söka information på vetenskaplig nivå. Och det är väldigt tillfredsställande, meningsfullt och kul.

Skulle kunna skriva myclket mer men nöjer mig så. Avslutar inlägget med att länka till båda lärresurserna https://libguides.mau.se/sag (lärarutbildning), https://libguides.mau.se/socarbfyra (socionomutbildning) och önska er en trevlig adventshelg!

/Jenny Magnusson

Ett svar på ”November – en hektisk men kul undervisningsmånad”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *