Ett år med digitala lärresurser i fokus

Under 2017 har en av prioriteringarna för Malmö universitetsbibliotek varit att utveckla och synliggöra bibliotekets pedagogiska stöd i digital form (Verksamhetsplanering 2017). Bakgrunden är behoven och målsättningen för biblioteket att tillgängliggöra vår undervisning för en heterogen studentgrupp. Exempelvis ger digitala lärresurser möjligheter att stimulera olika lärstilar och möjliggör ett flexibelt lärande i både tid och rum.

Vid uppstarten av arbetet med digitala lärresurser under 2017 ringade vi in några, för oss, centrala frågor. Att använda sig av digitala lärresurser måste inte innebära att man själv skapar dem från grunden. Det finns många lärosäten, såväl svenska som internationella, som har öppna lärresurser att tillgå. Varför uppfinna hjulet på nytt? I många fall har man dock egna specifika förutsättningar, t ex speciella kurser och uppgifter, system eller informationsresurser som kräver egenproducerat material. Viktigt för oss har vidare varit en medvetenhet om att begreppet digitala lärresurser ofta förknippas med olika typer av film, men kan vara så mycket mer, som t ex sökguider, digitala quiz, arbetsblad eller tabeller/modeller. När det gäller just film har vi ställts inför funderingar kring kortsiktighet och långsiktighet. Digitala lärresurser kräver ofta en hel del underhåll och uppdatering, länkar och gränssnitt ändras ofta och behöver vara aktuella för att lärresursen ska vara funktionell. Just film kan vara mer tidskrävande att uppdatera än enstaka länkar i guider och tabeller och det kan därför vara bra att fundera över hur mycket tid man väljer att lägga ner på att ta fram dem i förhållande till innehållet. Lärresurser med innehåll som är mer beständigt, t ex vad som är en vetenskaplig text, kan få ta mer tid att skapa än lärresurser om hur man reserverar en bok i bibliotekets katalog, där gränssnittet ändras återkommande. Vid egen produktion av digitala lärresurser har också tillgängligheten varit en prioritering och vi har bland annat textat våra filmer och tillgängliggjort dem både på svenska och engelska.

Under årets gång har vi också gjort olika reflektioner kring vad det innebär att arbeta med digitala lärresurser, vi har uppmärksammat att det finns en del utmaningar:

Tid. Det tar ofta mycket tid att producera lärresurser, hur får man till den tiden samtidigt som det ”vanliga” jobbet ska göras? Att jobba två timmar här och två timmar där är ineffektivt, det behövs längre sammanhängande tidssjok för att plocka fram teknik, sätta sig in i programvara, klippa och redigera etc. Möjligheten att avsätta tid är bland annat beroende av…

Gruppstorlek. Ju fler som är involverade i skapandet av en specifik lärresurs desto svårare är det att få till gemensam tid för produktionen. Vi har provat med grupper om 3 personer, men resonerat oss fram till att 2 personer är effektivitetsgränsen – om ens det.

Teknik/programvaraKompetensAmbitionsnivå. Vad har vi tillgång till för teknik/programvara? Hur väl känner vi till dessa och hur inkörda är vi att arbeta med dem? Detta hänger också ihop med möjligheter att avsätta tid till arbetet, ju oftare vi arbetar med tekniken desto lättare går det. Att bara jobba med vissa program då och då adderar mycket tid i att fräscha upp och uppdatera sina kunskaper hela tiden. Här handlar det naturligtvis också om vilken ambitionsnivå vi har med lärresurserna. För att göra en skärminspelning behövs inte så avancerad teknik, men resultatet blir därefter. Kanske går det inte att göra resurser om mer komplicerade modeller eller förklaringar med enbart skärminspelning?

Syfte/användning. Vi har märkt att det är mycket viktigt att ha syftet och tänkt användning  klart för sig innan man väljer och går in produktion av enskild resurs. Eftersom det kan vara krångligt och tidskrävande finns det risk att tappa motivationen och att resursen aldrig blir färdig. Har man en situation klar för sig där man vill använda resursen är det lättare att välja resurstyp, teknik och känna motivation att få den färdig.

Slutligen har det varit mycket spännande och lärorikt att fokusera på arbetet med digitala lärresurser, ett arbete som kommer att fortgå även när det inte längre är ett verksamhetsprioriterat uppdrag. Vi funderar exempelvis kring det faktum att Malmö universitet är ett campusfokuserat lärosäte, med få distansutbildningar. I bibliotekets undervisning träffar vi oftast studenterna i fysiska möten, på föreläsningar eller workshops. Hur kan vi tänka mer kring det digitala mötet istället? Hur jobbar vi med bemötande i digitala lärresurser? Hur kan man skapa personliga möten även med hjälp av digitala upplägg? Här ser vi med spänning fram emot universitetets övergång till en ny lärplattform, Canvas, och de nya möjligheter och utmaningar det för med sig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *