Om rummets betydelse

 

Orkanenbiblioteket

Jag har tänkt en del på rummets betydelse för hur man kan utforma sin undervisning och vilka möjligheter till interaktion och kommunikation som kan uppstå och uppmuntras genom den.

I Orkanenbiblioteket finns tre undervisningssalar, av olika karaktär.  Då biblioteket skulle flytta till Orkanen 2005 diskuterade vi intensivt kring olika undervisningsscenarios och försökte få till en varierad utformning av salarna som kunde möta våra behov. Till exempel introduktion till biblioteket för en större studentgrupp, hands-on undervisning i olika program eller små grupper med en undervisning som tangerar seminarium eller handledning.

Den mest flexibla salen har blivit min favorit. Utan stationära datorer, med en tyst smartboardprojektor och en uppsättning lättflyttade bord av olika storlekar och modell skapar rummet förutsättningar till variation.

Att salen sticker ut från den vanliga formen märks på studenterna när de kliver in genom dörren. Nyfiket surrande, var ska man sitta, kan möblerna flyttas och vad kommer att hända här?

Ibland möblerar jag om under pågående klass, vi samlas kanske kring det stora runda bordet där alla kan se varandra och pratar om vad vi ska göra. Sen kanske vi möblerar om så att alla kan följa med på en visning med projektor, och därefter kanske det är dags för grupparbete med ny möblering. Det är ju inte så ofta som vi möter samma grupp flera gånger, men när vi gör det uppskattar jag salens möjligheter ännu mer. Att kunna göra en möblering som passar upplägget och deltagarna. Att kunna möblera så man känner sig bekväm i lärarrollen.

Just det runda bordet är en viktig ingrediens i rummet. Vi håller därför också gärna våra möten där, ett runt bord skapar gemenskap men signalerar också att alla är lika värda och har lika mycket att bidra med.

Vill du veta mer om rummets betydelse så vill jag tipsa om Maria Leijons pågående forskning, Vad betyder rummet i högre utbildning?

Eller gör ett besök, kanske boka in ett informationssökningstillfälle med oss för dina studenter eller kollegor, i just ORC526.

/Linda Karlsson Gästbloggande bibliotekarie på Malmö högskola, som undervisar studenter och doktorander i informationssökning,  administrerar e-tidskrifter och databaser. Intresserad av interface, usability och lärande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *